Afgelopen zondag zong Mediant bij de carnavalsmis ter ere van het 4eelvium van de carnavalsvereniging bij ons in het dorp. De kerk zat afgeladen vol. Dat gebeurt anders alleen nog met kerstmis. Het was een mooie viering. De pastoor vertelde dat hem weleens wordt gevraagd of je mag lachen in de kerk. Hij antwoordt dan in de trant van, “als het niet zou mogen dan zou ik mijn werk niet kunnen doen”. We gaan allemaal door het leven met een lach en een traan. Er is in de kerk vaak veel aandacht voor de traan, maar we kunnen niet zonder de lach en ook daar is plaats voor in de kerk. We mogen, misschien wel moeten, het leven vieren.

Veertigdagentijd

Nu staan we aan het begin van de veertigdagentijd. Een tijd waarin we ons voorbereiden op Pasen, het feest waarin het leven gevierd wordt. Iedereen zal deze tijd op zijn of haar eigen manier beleven. De een wat intenser en bewuster, de ander staat er misschien niet elke dag bij stil, maar gaat gewoon zijn gang. Vanuit de katholieke traditie is de vastentijd een periode die vraagt om inkeer en bezinning. Er wordt meestal enige soberheid in acht genomen, om je zo meer vrij te maken voor God en elkaar, want ‘de constante opeenhoping van consumptiemogelijkheden leidt het hart immers af.’

Groene stappen

Door iets te laten staan, vlees, alcohol, chocola, de auto, de smartphone of wat dan ook, beseffen we ons iedere keer weer hoe goed we het hebben. Het leert je aan welke dingen je gehecht bent, waar je maar moeilijk zonder kunt of wat je juist makkelijk kunt loslaten. Wil je nu niet de hele veertigdagentijd ‘hetzelfde’ doen dan biedt het laatste nummer van het tijdschrift Open Deur veel inspiratie. Het is een themanummer over groen geloven. (Er staat ook nog een interview met mij in over consumanderen). Midden in het blad zijn 40 groene stappen opgenomen, samengesteld door Marjan Bosch. Je kunt elke dag een andere stap kiezen, of juist een of twee die je de hele periode volhoudt. Het maakt niet uit. De Aarde is blij met elke stap.

Praktisch en bezinnend

Er zijn stappen die op praktische duurzaamheid zijn gericht als, raap elke dag één stuk zwerfvuil op, onderzoek hoe groen je middelen en apparaten voor was, afwas, schoonmaak en verzorging zijn, kook met restjes. Anderen richten zich meer op de binnenkant van duurzaamheid, de verbondenheid met de natuur, met genieten van kleine dingen: pluk eens een veldboeketje, maak eens een stevige wandeling en geniet van alles wat je ziet, voelt, ruikt en hoort, richt je blik op de hemel en tel de sterren in de nacht, voel je klein en groot tegelijk. Kortom, een inspirerende manier om stap voor stap door de veertig dagen te gaan.

Het tijdschrift Open Deur is hier te bestellen.