De blogs gaan deze keer over ‘redden’, ‘redder zijn’ en ‘of je het kan redden’. En wat wordt er bedoeld met ‘wake’?

Heden is u een redder geboren
“Dank u, dokter, met deze medicijn redden we het leven van duizenden kinderen”. “Mijn dochter leeft nog, dankzij dit reddende medicijn”. “Screening van rokers redt duizenden levens” (Trouw, 26 sept). Zo kan ik nog even doorgaan. Bibi Hasenaar uit Bangladesh (Trouw, 8 dec) zegt: ”Mijn Nederlandse adoptieouders hadden een kinderwens. Toen haalden ze mii, omdat ik volgens hun in Nederland veel meer kansen had en het veel beter zou hebben. Zij wilden mij redden uit een leven van armoede en uitzichtloze ellende. Het domme is dat we in Nederland voor God willen spelen. Voor de poen is mijn leven stukgemaakt. Geld wordt geteld, maar mensen niet.”

De vraag is: Wat houdt ‘redden’ in? Is dat in alle situaties steeds hetzelfde? En, wat denken zij die spottend bij het kruis roepen: “Anderen heeft hij gered, zichzelf kan hij niet redden” (Marcus 15.31)?

Of de prachtige regels van Hester Knibbe:

“Moeder
maar wat wil dat zeggen?
Dat er een kind is ja, maar kan ze het redden?”

Ik denk dat deze vraag ons dicht bij het geheim van de persoon ‘Jezus’ brengt.

 

Kerstnacht-wake
Wake, is dat omdat je wakker wilt blijven? Erbij wilt zijn? Als een soort herder wil zien wat hier geschiedt? Om ‘t dan, net als Maria, te bewaren en koesteren in je hart als iets kostbaars, iets beloftevols wat je levenslang bij je houdt?
Of is wake dat je er niet van kunt slapen dat er muren en hekken worden gebouwd, van steen, ijzer, maar ook binnenin mensen. Om anderen te weren, weg te houden. Om mensen desnoods terug te kunnen sturen naar de andere kant.
Gelukkig zitten wij aan de goede kant van de muur.

 

De vreemdeling
Ik wil geen nummer zijn
geen burger zonder ziel of rechten
geen byte in andermans computer
maar strijden voor het licht
in jou, in mij, in allen.
(Luc Sala)

Henk Bloem, pastor

Meer verdieping in de lezingen van Kerstmis leest u hier op onze website.