De blogs van deze week gaan over luisteren en horen.  Het gaat dieper dan horen alleen, denk over de woorden na. Luister!!

Willibrord zondag
Over Willibrord(658-739) is makkelijk literatuur te vinden. Meld je anders bij mij.

Voor wandelaars:
Er is een boekje: WILLIBRORDPAD, KBS Uitgeverij ;ISBN 978 90 6173 148 1 dat in 8 etappen of 20 dagtochten langs de kathedraal van Utrecht en de 7 basilieken van IJsselstein, Arnhem, Hengelo, Oldenzaal, Tubbergen, Raalte en Zwolle voert. Met info en foto’s over de route, ‘inventaris’ van de kerken en de omgeving. Het zou mooi zijn om dit (of een deel ervan) te gaan doen. Uit dit boekje:

Maria, wij dromen U nog altijd met een sluier voor.
Zelf hebben wij in dit wilde westen
alle sluiers weggedaan.
Zo kunnen we elkaar niet meer ontdekken,
niet meer luisteren naar elkaars verhaal.
Maria, met de sluier voor, kom bij ons aan.
In ‘t westen kleurt de avond rood
Manu Verhulst

Iedereen kent toch Willibrord?
Zeist-West kende vroeger de Willibrordus school, aan de Kroostweg. Men vertelt “è se non è vero ,è ben trovato” dat daar op een goede dag een brief bezorgd werd met als adressaat: Aan de W. Brordusschool, Kroostweg…, … Zeist.

Hoor/Luister
Derwisjen, islamitische geestelijken uit de soefitraditie, kennen de werveldans. ‘Derwisjen’ is afgeleid van het woord ‘deur’ en het woord ‘zitten’ omdat een derwisj maar aan één deur wil zitten, de deur van de goddelijke Geliefde. Hun werveldans heet: sema, oftewel sama. Zou dat verwant zijn met het Hebreeuwse sjema? Zo ja, dan zou hun dans een manier van luisteren zijn.

Een Nederlander loopt met een Afrikaan langs de Oude Gracht. “Hoor je die krekel?” zegt de Afrikaan. “Krekel?”, zegt de Nederlander, “dat kan toch niet, dat hoor je hier toch nooit te midden van alle lawaai. Jij moet wel een heel scherp gehoor hebben”. Waarop de A. zegt: “het zit ‘m niet in het scherpe gehoor – het is wat je wilt horen. Heb je een muntje? Een 10 Eurocent?” Als de N. hem dat geeft laat hij die op het trottoir vallen. Rinkelde kinkel… net zo hard als die krekel. Maar opeens staat iedereen stil en zoekt: waar komt dat geluid vandaan?
Hans Boerkamp

Wat is er mis, wat is er mis met luisteren?
Waarom al dat schreeuwen en schelden door elkaar?
Wat is er mis, wat is er mis met fluisteren
Niemand speelt het in zijn eentje klaar
W. Kaspers e.a.

Michaël Ende, ‘Momo en de tijdspaarders’ schrijft dat de kleine Momo beter kan luisteren dan wie ook. Dan kun je denken dat dat niks bijzonders is, dat iedereen dat kan. Maar echt luisteren kunnen maar heel weinig mensen. Kleine Momo kon het. Als hij luisterde gebeurden er wonderen. Mensen en dieren werden in hun eigenheid bevestigd. Er gebeurden dingen, ze durfden dingen die ze voorheen niet durfden. Zelfs de kanarie ging na een week weer zingen.

In een vroeg romaans frans kerkje, te Chapaize (Bourgogne), staat in een venster van de toren een figuurtje uit steen gehakt met opvallend grote oren. Blijkbaar probeert hij alles op te vangen van een boodschap die van buiten af op hem toekomt.
Vlak daarbij in de kerk van Tournus, vinden we een vergelijkbare figuur. Ze verbeelden, denk ik, het ‘HOOR’ verbeelden wat Paulus zegt: “ons geloof is uit het gehoor” (Romeinen 10.17).

Henk Bloem, pastor

Meer verdieping in de lezingen van komende zondag:lees hier