Het sacrament van het huwelijk

Wanneer je voornemens bent om in het huwelijk te treden en het sacrament van het huwelijk wil ontvangen, meld je dan, het liefst minimaal een half jaar van tevoren, aan bij pastor Johan Rutgers, johan.rutgers@stlucas.nu. Hij zal met jullie, ter voorbereiding op het sacrament, drie avonden plannen, waarbij jullie samen met andere bruidsparen die in de kerk willen trouwen worden voorbereid op het sacrament van het huwelijk. Naast de gezamenlijke gesprekken zijn er nog persoonlijke gesprekken met de priester die jullie huwelijk zal inzegenen. Er wordt samengewerkt met de Sint Lucasparochie.

Op de gezamenlijke voorbereidingsavonden komt het volgende aan de orde:

Eerste avond

• Waarom trouw je in de kerk? Wat betekent dat voor jullie persoonlijk? Welke vragen heb je daarbij?
  • Vaak denk je over geloof en kerk niet altijd hetzelfde. Welke vragen wil jij aan anderen stellen over hun stap om in de kerk te trouwen?
  • Welke concrete dingen moet je weten om een huwelijksviering in de kerk goed te kunnen voorbereiden?

Tweede avond

• Welke verwachtingen heb je van je relatie voor de lange duur?
  • Wat kan geloof en het behoren tot een geloofsgemeenschap hierbij voor je betekenen?
  • Wat is de diepere betekenis van het huwelijk als sacrament? Hoe kun je zo’n oud woord als moderne mens aanvoelen en begrijpen?

Wij hebben ervaren dat het samen praten met andere bruidsparen een verrijking is en dat de bruidsparen blij waren met en over deze ontmoetingen.

Data: in overleg.  Tijd: 20.00- 22.00 uur.

Plaats: Parochiecentrum De Kom, Hamersveldseweg 51, Leusden.

Contactpersoon: pastor Johan Rutgers, johan.rutgers@stlucas.nu