In mijn vorige blog over de groene kerkenfietstocht heb ik vooral de technische kant van duurzaamheid belicht. Vandaag gaat het over de ‘zachte’ kant van duurzaamheid, gericht op samen dingen doen of wat jezelf thuis kunt doen.

Na een rondje om de kerk en over de markt vonden we uiteindelijk het inloophuis van de Grote Kerk in Wageningen. Bij deze gemeenschap worden initiatieven voor duurzaamheid vooral vanuit de diaconie vormgegeven. Zo hebben ze een keer meegedaan met ‘de klimaatstraat’; een evenement dat door de gemeente geïnitieerd was. Het bleek een hele leuke manier om met de kerk naar buiten te treden. Bovendien leverde het, als ik het goed onthouden heb, geld op voor het isoleren van het inloophuis, waarin de diaconie gevestigd is.

Van Wageningen ging het ‘onderlangs’ met uitzicht over de uiterwaarden naar Renkum. In de Gereformeerde kerk Renkum wordt veel aandacht besteed aan het betrekken van de geloofsgemeenschap bij het thema duurzaamheid. Dit doen ze onder andere door de maandtip voor duurzaamheid op een scherm te projecteren (voor, tijdens of na de viering?). Ze organiseren ook lezingen, workshops (God in de supermarkt) en activiteiten zoals een bezoek aan een biologische boerderij met een picknick.

10 duurzame geboden, Arboretum kerk Wageningen, foto Marjolein Tiemens

Mijn hart werd echter gestolen door wat kinderen van de Arboretum kerk in Wageningen hadden gemaakt; een ansichtkaart met, op twee stenen tafelen, tien geboden voor duurzaamheid. Zo raak, en zo eenvoudig om na te leven.

I      Gij zult een warme trui aan doen en de verwarming uit zetten
II     Gij zult niet langer kopen wat men niet nodig heeft
III    Gij zult de lampen uitdoen
IV    Gij zult niet lang douchen
V     Gij zult niet vervuilen
VI    Gij zult bij het WNF zitten
VII   Gij zult biologisch eten
VIII Gij zult niet de auto als regenjas gebruiken
IX    Gij zult afval scheiden
X     Gij zult de was laten wapperen in de wind

Wij hebben op onze beurt bij alle kerken vertelt dat er een werkgroepje in de parochie is die elke week voor een voorbede voor duurzaamheid zorgt, zodat duurzaamheid ook een plek krijgt in de liturgie.

Marjolein Tiemens