Marijke van Soest-Sikken, St. Andrieskerk Leersum

Actualiteit
Koelen zonder de planeet op te warmen. Energieverbruik interview.
De koelvloeistoffen in airconditioningssystemen dragen een belangrijke mate bij aan de opwarming van de aarde. Een moderne variant op een eeuwenoud koelsysteem kan deze vicieuze cirkel helpen doorbreken:  een koelsysteem geïnspireerd op het oude-Egyptische principe van poreuze kruiken. Hoe breng je die boodschap geloofwaardig over in een tijd dat zelfs overbodige luxeartikelen als “goed voor de planeet” aan de man worden gebracht? Deze vraag houdt Arthur van der Lee manager bij Dutch ClimatSystems vaak bezig. Samen met Tom Letwory ontwikkelen ze de IceCube, een lelijke bak met grote gaten die op luchtaanvoer en afvoer moeten worden aangesloten. Alleen is dit systeem geïnspireerd door het oude Egyptische principe van poreuze kruiken, waaruit het water geleidelijk door de wand kon verdampen. Die verdamping onttrekt energie aan de omringende lucht zodat deze afkoelt. DCS vertaalde dit eeuwenoude koelsysteem naar een technologische toepassing die zowel koelt als ventileert met alleen water als koelmiddel. “Daar komt bij dat we dit product op een slimme manier  combineren met energiezuinige luchtdroging”, aldus van der Lee, waardoor de IceCube nog effectiever koelt, terwijl het 80 procent minder energie verbruikt.

Uit de encycliek van paus Franciscus Laudato Sí ( Geprezen zijt Gij)
De technische wetenschap is, als zij juist is georiënteerd, in staat niet alleen werkelijk belangrijke dingen tot stand te brengen om de kwaliteit van leven van de mens te verbeteren, van de voorwerpen voor huishoudelijk gebruik tot transportmiddelen ….enz.
Zij is ook in staat het schone voort te brengen en de mens, ondergedompeld in de materiële wereld, de “sprong”  te laten maken naar de wereld van schoonheid.  (LS nr. 103)

Voorbede

Goede God, wij bidden voor het welslagen van nieuwe en klimaatvriendelijke technologieën voor het verwarmen en verkoelen van gebouwen. Laat ons bidden.