Schriftlezingen: Wijsheid 9.13-18;  Lucas 14.25-33

De 1e lezing, geïnspireerd door Salomo’s gebed in 1 Kon 3, zegt dat we goddelijke  wijsheid nodig hebben, om te weten wat God van ons wil.  ‘Wijsheid’ slaat niet op je  IQ, je verstandelijke vermogens, of op hoogopgeleid. Als wij zeggen: ”dat is een wijs mens” bedoelen we: die kijkt verder dan het hier en nu, verder dan zijn neus lang is. Straalt iets uit van hoe een mensenleven kan zijn. En ‘redding’ (vers 18) is ook niet alleen dat je voor de dood, of voor een catastrofe weggerukt bent. ‘Redding’ staat op  één lijn met “Heden is U een redder geboren”, (Luc 2.11)- het gaat daarbij om een menswaardig leven, om een leven als ‘mensen van God’ . De woorden ‘wijsheid’ en ‘redding’ zijn niet strikt wereldse, of profane woorden—het zijn ‘scheppings’woorden. Ze helpen om de wereld niet uit Gods schepping te laten vallen.

Meelopers (vers 25) naar Jeruzalem zijn nog geen navolgers. Wie “mijn leerling wil zijn” (vers 26,27,33) moet voor hem kiezen. Niet halfslachtig. Loesje zegt: “Als je niet weet waar je heen wilt, kom je altijd aan”, dan maakt het namelijk niet uit.  Drie keer benadrukt Jezus de radicaliteit van de keuze voor ‘t leerlingschap: “Als iemand niet…kan hij niet mijn leerling zijn”. Leerling van Jezus worden, stelt eisen. Je kunt niet tegelijk alle andere ballen in de lucht houden. Het is: graag en totaal of helemaal niet.

1) “als iemand niet haat” Stel iemand is tot over zijn oren verliefd. Al het andere doet er niet meer toe. Hij ziet het niet eens. Goed, ik zou daar niet het woord haten voor gebruiken. Maar, ‘t laat voelen dat het ‘alles of niks’ is.

2) “als iemand niet draagt”. Een volgeling van Jezus moet zelfs lijden/dood aanvaarden. Navolging dus. Letterlijk. Lucas zegt in 9.23 zelfs dat ieder dagelijks zijn kruis moet opnemen. En bij Simon van Cyrene (23.26) wordt niet duidelijk of hij nu het kruis van Jezus of zijn eigen kruis achter Jezus aan draagt. Die twee horen blijkbaar nauw bij elkaar!  Voorbeeld 1 en 2 onderstrepen: Bezint eer ge begint!

3) De derde variant vat samen : “Als iemand geen afstand doet van al wat hij bezit “. Dat “AL” is typisch Lucas- zie ook 19.28 tot de rijke jongeling!  De navolging van Jezus vraagt een radicaal andere oriëntatie.  Halve keuzes of een slag om de arm houden is er niet bij.

Deze radicale keuzes tot navolging geven een dringend karakter aan deze woorden. Wat kan de aanleiding  zijn om zo’n radicale keuze te vragen? Was er een tijd van vervolging? Bv. pater Frans vd Lugt? Was het: ‘wachten kan niet meer’, zoals nu met de natuur? Was er een tijd van laksheid, van: ‘als je maar een goed mens bent’?

Henk Bloem, pastor

Meer verdieping vindt u in de blogs van deze week.