Schriftlezingen: Wijsheid 7.7-11; Mc 10.17-30

Als iemand ons kan vertellen hoe je tot Wijsheid komt, dan is het koning Salomo, de wijze bij uitstek. Toen hij net koning geworden was, (zie 1 Kon 3.5-15) bad en smeekte hij om Wijsheid en Inzicht. Hij begreep dat Wijsheid meer is dan: “scepters, tronen, kostbare stenen, zilver, gezondheid, schoonheid, zelfs licht”. Ja, dat: “De wijsheid de ‘moeder’ van dit alles” is! (12). En begreep ook dat Wijsheid niet automatisch bij de geboorte wordt meegegeven!.

Priesters representeren de cultus: God die ons te boven gaat: “Heilig, heilig, heilig” (Jesaja 6). Profeten wijzen ons op God die met/onder ons is, solidair met ons zoals de  barmhartige Samaritaan. Wijzen tenslotte tonen ons God in ons, in zijn schepping. De bijbel zet deze drie leefwijzen bijeen: de Torah (priesters), de Profeten en de Geschriften (de wijzen), en zij zeggen: word niet één-zijdig. En wijsheid – dat blijkt uit “bidden en smeken” (Wijsheid 7.7) is  niet hetzelfde  als kennis.

Iemand in goede doen benadert Jezus met de vraag naar eeuwig leven (zonder lidwoord!). Een idealist die iets mist in zijn leven of een rijke, die alles wil hebben en vraagt hoe zijn bestaan ‘eeuwigheidswaarde’, ‘eindeloos’ kan worden. Jezus wijst op de Torah, en noemt enkele geboden -misschien juist die waar de man problemen mee had. Als de man dan wat verveeld zegt: “Dat weet ik, daar heb ik me altijd aan gehouden”, kijkt Jezus hem liefdevol (grieks:agape) aan– zie ook de vertederende aanspreektitel: ‘kinderen’ – als grote waardering voor dit aloude, (joodse) uitgangspunt! En voegt dan toe: “Wat je mist”..waarbij hij niet doelt op één dingetje, maar op alles, op een volledig andere ‘rompstand’. Hij die “vele goederen bezat” krijgt te horen: “doe weg wat je hebt! En geef het aan de armen”. Als je niks hebt, is het makkelijk alles weg te geven, maar als je “vele goederen bezit”! Paradoxalerwijs zul je dan een schat in de hemel, -van eeuwigheidswaarde – hebben. Mooi is dat: “weg wat je hebt – dan zul je hebben”. Dát houdt het ‘Hem volgen’ de facto in. Maar hij schrikt daarvoor terug als een kameel die door het oog van een naald moet. Onmogelijk! Op eigen kracht red je dat niet – daar is Gods perspectief voor nodig: in bijbelse woorden: “om Mij en om de blijde boodschap. Lucas schrijft over de armen, de armoede, maar schrijft voor de rijken.

NB. Als Jezus belooft dat ze 100-voudig gecompenseerd zullen worden, noemt hij niet  de “vaders”.  Is dat omdat ze maar één Vader- de hemelse-  hebben ?

Henk Bloem, pastor

 

Blogs bij de lezingen van deze zondag leest u elders op onze website.