Schriftlezingen: Handelingen 4.32-35; 1 Johannes. 5.1-6; Johannes 20.19-31

Het verhaal van Ananias en Sapphira – direct volgend op onze lezing uit Handelingen 4, laat zien dat het niet altijd zo ideaal was als deze lezing doet voorkomen. De werkelijkheid van de eerste christengemeente wordt mooier voorgesteld dan ze in de praktijk  is. Geen wonder voor een boek dat wervend wil zijn, dat reclame maakt voor het volgeling van Jezus worden.

Centraal staat het getuigenis over de opstanding van de Heer Jezus (v. 33) en het broederlijk samen leven; onderlinge eenheid en solidariteit getuigen daarvan. De beschrijving roept zelfs een wat sekte-achtig beeld op. Maar de christelijke leefwijze was (zou!) zeker een belangrijke vernieuwing van de sociale werkelijkheid (kunnen zijn). [zie Blog].*  De eerste brief van Johannes sluit daarop aan en benadrukt het dubbelgebod: “ieder die de Vader liefheeft, heeft ook lief wie uit Hem geboren zijn”. Als je bidt en gelooft in “Onze Vader” kun je niet om je medemensen, die dan je zussen en broers zijn, heen.

De evangelielezing verhaalt van twee verschijningen met opmerkelijke gelijkenissen. Beide keren zijn de deuren gesloten. Toch komt Jezus (Let op de benaming!) binnen: DUS: Het is Jezus, maar Hij is van een andere orde; “dicht” of “open” geldt niet meer voor hem. Beide keren wenst hij: “Vrede zij U” (zelfs 3x!) en toont hij zijn gewonde handen en zijde.

En dan stapt Johannes over naar een nieuwe naam: “De leerlingen waren blij toen ze de Heer zagen” , EN, Tomas riep uit: “Mijn Heer en mijn God”. Het gemis van Jezus staat niet langer centraal maar de ervaring van de aanwezigheid van de verrezen Heer. Ze ‘zien’ Jezus als de Levende. De leerlingen ontvangen “heilige Geest” (zonder lidwoord!) – de verrezene blaast over hen zoals God zelf deed in Genesis 2,7: zij ontvangen nieuwe levensadem. En Tomas’ ervaring wordt ook uitgebreid tot “allen die niet gezien hebben”.

Merk op dat de Evangelist beide keren met nadruk de kruiswonden in handen en zijde vermeldt, als om te benadrukken: de verrezen Heer is dezelfde die aan het kruis hing en stierf.

Henk Bloem, pastor

 

Voor blogs bij de lezingen van deze week lees hier.