Schriftlezingen: Handelingen 1.15-26 en Johannes 17.11-19

In ‘t Evangelie trekt Jezus een parallel tussen zijn eigen zending door de Vader en die van de leerlingen door Hem zelf: ‘Zoals Gij mij in de wereld gezonden hebt zo zend ik hen in de wereld.’

Het doen en laten van de leerlingen na Jezus’ dood is dus geen mensenwerk. Gód staat aan het begin. Dat blijkt ook in 1e lezing, waar de leerlingen het lot* werpen. Zij zelf bepalen niet.

120 personen is 10 x 12. Zo’n vol getal zou mooi zijn. En kijk hoe Petrus de taak van de leerlingen omschrijft: Getuige van Jezus’ verrijzenis worden. Daar gaat het om. Niet getuige van zijn dood, dat hebben ze allemaal meegemaakt, maar ‘van zijn verrijzenis.’ Van de hoop en het geloof dat zijn leven en sterven niet voor niks was, maar dat God erachter staat. God, die in hun gebed met cardiognost = die de harten kent, wordt aangesproken. Want mensen kunnen zich vergissen (cf Judas) maar God, de cardignost, weet wat in mensen omgaat.

Zie hoe in het Evangelie steeds de wederwaardigheden van de leerlingen aan die van Jezus en zijn Vader gekoppeld worden:

  1. Dat zij één zijn, zoals Wij.
  2. Dat zij vreugde kennen, zoals Jezus zelf.
  3. Dat zij Gods woord doorgeven zoals Jezus.
  4. Dat zij niet van de wereld zijn, zoals Jezus niet van
  5. Dat zij gezonden worden door de Vader zoals Jezus zelf.
  6. Dat Jezus’ toewijding aan de Vader model mag zijn voor de leerlingen. Zo doen. De leerling en de Meester.

‘Toegewijd zijn/worden’ is de vertaling van het Griekse woord ‘heiligen’. Dat woord heeft een vroom bijsmaakje en de Paus** probeert ‘t uit die hoek weg te houden door te schrijven dat je je niet tevreden kunt stellen met een middelmatig bestaan, want ‘door het doopsel ontvingen we allemaal opdracht om heilig te worden’!  De continuïteit en samenhang ‘Vader-Jezus- Leerlingen’ mikt niet op een wereldvreemde heiligheid. Jezus bidt dat de leerlingen ‘gelijkenis’ van God zullen zijn (Genesis 1.26) of, met Andre Zegveld, zullen ‘Worden wat God is’.

Henk Bloem, pastor

Voor blogs bij de lezingen van deze zondag lees hier.