Op 17 en 18 augustus jl. zijn wij met 11 parochianen van de Martinusparochie uit Doorn in Kevelaer geweest. Hierbij een korte beschrijving van deze twee bijzondere dagen.
De eerste dag begon om 12.15 uur met een intocht in Kevelaer. In processie zijn wij naar de Mariabasiliek gelopen waar het openingslof plaatsvond. Het welkomstwoord werd gedaan door Mgr. Th C.M. Hoogenboom, waarna de offerkaars werd aangeboden, uitstelling van het Allerheiligste en Eucharistische Zegen. In de middag was De grote kruisweg en aan het begin van de avond bezochten wij de Avondmis en Lichtprocessie. Dag twee begon om 10.15 uur met een gedachtenisviering. En in de middag was het slotlof in Forum Pax Christi.

Het thema van de bedevaart was ‘Wees gerust, Ik ben het’. De organisatie was in handen van het Utrechts Broederschap Onze Lieve vrouw van Kevelaer. Voor de parochianen uit Doorn waren dit Thea van Schaik en Thea Braam. Eén van de deelnemende pastores was Mgr. Th. C.M. Hoogenboom (hulpbisschop van Aartsbisdom Utrecht). Ook plebaan H. Boogers, directeur van de Utrechtse Broederschap Onze Lieve Vrouw van Kevelaer, was aanwezig.

Korte uitleg over Kevelaer als Bedevaartsplaats
Rond Kerstmis 1641 hoorde Hendrik Busma, toen hij over de heide van Kevelaer liep, een stem die hem vertelde daar een kapelletje te bouwen. Zijn vrouw kreeg een poosje later een vreemde droom. Zij droomde over een kapelletje met daarin een afbeelding van de moeder van God. Met behulp van de pastoor van Kevelaer bouwde Hendrik het kapelletje. De mensen kwamen ernaartoe om te bidden. In 1643 moest men al beginnen met het bouwen van een grotere kapel. Dit is tegenwoordig de kaarsenkapel. In 1864 werd de grote basiliek gebouwd en de kruisweg. Deze kruisweg bestaat uit vijftien staties die afzonderlijk van elkaar zijn gebouwd in een park.

Toon van der Linden, parochiaan Doorn

Foto’s: Toon van der Linden