Wat betekent het verhaal van de Driekoningen? De blogs gaan deze week over de reis door het leven, en over Jezus volgen.

Van toerist tot pelgrim
De Poolse schrijver Kolaczkowski vertelt hoe hij op zijn reizen ooit in een heel gewoon, niks bijzonder, kerkje beland was. Voor het eerst, zegt hij, voelde ik me gewoon goed, gewoon omdat ik in een kerkje was. En ik dacht na over het leven, over mezelf en de wereld, over de mensen die ik ontmoet heb en over hen die ik nooit zal tegenkomen; een ongelooflijke  veelheid en gevarieerdheid. Het meest ongelooflijke was echter dat ik van deze chaos hield en zonder dat ik het door had was ik op mijn knieën gaan zitten en bad. Ik ging uit de kerk naar buiten en was een pelgrim.

(HerderKorrespondenz, Spezial 2/2016)

…..tot Navolging

Het christendom is geen leer. Het christendom is een geloven en een daaraan beantwoordende, heel bepalende manier van bestaan: navolging.
(Opmerking; christendom moet dus niet als een geloof bepaald worden, dat ligt teveel in de richting van ‘leer’, maar als geloven).  Christendom is dus een geloven en een navolging … O, dat men toch eens goed begreep wat het christendom is! Dat het geen leer maar een bestaansvorm is, dat het geen professor nodig heeft, maar getuigen.

(H.van Munster,Wijsheid van Kierkegaard 365 teksten voor alle 365 dagen. Lannoo 2006,  blz 27-28 )

Cantate 65 van JS Bach  vertolkt het Driekoningenverhaal:
Sie werden aus Saba alle kommen, met in het recitatief & Aria als thema: Goud, Wierook en Mirre niets zijn als je jezelf niet geeft.

We riepen om ‘n
machtige God
die al ons werk
uit handen nam

Toen kwam jij ‘n
machteloos kind
nu moeten wij
toch aan de slag

jij God met ons
laat ons in  takt
maar hebben wij
daar vrede mee

(Anny Matti)

And if it had been three wise WOMEN

-They would have asked directions
-arrived on time
-helped deliver the baby
-cleaned the stable
-brought practical gifts
-made a casserole (kerststol)

(anoniem)

Meer verdieping vindt u op de pagina met de lezingen voor deze zondag.