Hoe blijf je in vorm als gelovige? Notities om je te helpen na te denken over het antwoord op deze vraag.

Hoe blijf je in vorm als gelovige?
Als topmusicus in een orkest spelen is teamsport op topniveau. Het is schadelijk als je langdurig niet samenkomt. Hoe blijf je dan in vorm? Geldt dat ook ons als gelovigen? Onze kerken zijn gesloten, we zien elkaar niet meer in of na of rondom de kerk, zien elkaar niet meer als gelovigen. Hoe blijven we in vorm? In zijn schrijven Tutti Frateli zegt de paus: “Digitale contacten geven niet wat fysieke gestes, gezichtsuitdrukkingen, stiltes, lichaamstaal, en zelfs geur, trillen van handen, blozen, zweten, doet. Dit zijn sprekende elementen van de menselijke communicatie.”

Jona weigert buiten Israël te kijken. Oogkleppen! Hij heeft niet de wereld op het oog – maar alleen dat kleine stukje Israël. Eigenlijk alleen zichzelf. Van de huidige paus wordt waarderend gezegd dat hij de wereld voor zich ziet en niet alleen de kerk, of kerkelijk leven en kerkelijke moraal. Kijk maar naar de titels van zijn encyclieken.
a. Evangelii Gaudium: De verkondiging van het evangelie in de wereld van vandaag
b. Gaudete et exsultate: Over de roeping tot heiligheid in de hedendaagse wereld.
c. Laudato si: Over de zorg voor ons gemeenschappelijke huis
d. Tutti Fratelli: Over broederschap en maatschappelijke vriendschap
Het gaat niet alleen om ons zielenheil, of om onze RK-kerk, maar om ons in de hedendaagse wereld.

Het water staat de kerk aan de lippen
In bisdom Mainz was een wedstrijdje om digitaal een hedendaagse kerk te ontwerpen met de computergame Minecraft. De gebroeders Jacob en Johannes wonnen met een kerkje, genaamd “Bij den heilige Jonas”. Het blauw van de glas-in-loodramen bleek bij aandachtig kijken het blauw van de golven van de oceaan die tegen de kerk aan klotsten. Hun kerk staat het water tot aan de lippen.. Gelukkig is de kerk naar de heilige Jonas vernoemd dus ze vergaat vast niet! Wie meer wil zien, klik hier.

Mensen vissen
Waar denk je aan bij mensen vissen? Misschien aan de keer dat iemand jou ‘opviste’ toen je in de put zat?

Instappen: meteen!
Ik stapte op jouw schip
Zonder oriëntatie,
Jij en ik.
Jij, want je wist niet
Waarheen je wilde gaan.
Ik, want ik ben al veel
Richtingen opgegaan
Zonder ergens aan te komen.
(Michel Temer).

Goed nieuws
“Mama, heb jij misschien
Een leuk deuntje in je hoofd
Dat nog niet bestaat,
Helemaal nieuw is”

Bij de klimaatsituatie en bij de vertaling ‘Bekeert u’
“Het gehele schip vaart verkeerd. Dus het helpt niets als we op het schip van rechts naar links lopen of een bepaald apparaat door een ander vervangen: Het gehele schip moet een andere koers volgen.” (R. Guardini, De Heer). En misschien is het ook wel een goede gedachte bij een terugkeer naar het vroegere normaal.

Henk Bloem, pastor

Meer verdieping in de lezing van komende zondag: lees hier.