De blogs van deze week gaan over de invloed die een persoon kan uitoefenen, om de wereld ten goede te  veranderen.

Uit: Volzin 2018 nr. 3
Paus Franciscus mikt op een cultuuromslag onder bisschoppen en binnen de curie (Henk Bloem: en binnen onze kerk!). Zo’n omslag heeft lange tijd nodig. De vraag naar wie hem gaat opvolgen, wordt daarmee des te prangender. Zou er nu een conclaaf gehouden worden, dan zijn van de 119 kiesgerechtigde kardinalen er 49 door Franciscus benoemd. Maar wellicht is dat al te werelds gedacht. Niet de kardinalen wijzen de paus aan, maar de H. Geest doet dat, zo is de gelovige gedachte. En die H. Geest schonk de kerk toch, tegen alle verwachting in, een paus als Franciscus.

Wat kan Ik daaraan doen?
De vermaarde antropologe Margaret Mead schreef: “Twijfel er nooit aan dat een kleine groep mensen de wereld kan veranderen: Er was maar één Gandhi en een klein groepje volgelingen, één Martin Luther King en enkele persoonlijke raadgevers, één Thomas More. Maar de invloed van deze mensen was veel groter dan hun aantal. Kwaliteit was hun kracht, niet kwantiteit.”

Wij verkopen alleen zaden (chassidisch)
Een man droomt dat ie een winkel binnenloopt en vraagt: “Wat verkoopt U hier?” En hem wordt geantwoord: “Alles, zeg maar wat u wilt.” Waarop de man meteen begint te bestellen: “Dan wil ik graag vrede in het Midden-Oosten, regen en voedsel in Centraal-Afrika, een vredesoverleg tussen Trump en Kim.” Waarop de man achter de toonbank zegt: “Sorry, u begrijpt me verkeerd, we verkopen hier de zaadjes, niet de vruchten.”

Onze Vader”
Irene Stengs, antropologe, meent dat ‘wij’ een gevaarlijk woord is.
‘Wij’ gaat nooit over ons allemaal. ‘Wij’ grenst ons juist af van mensen die anders zijn, denken, leven, spreken, wonen. ‘Wij’ slaat altijd op gelijkgestemden. Het is ‘Wij’ of ‘Zij’. Niet iedereen heeft gelijke kansen en ook onder de autochtone bevolking heersen grote cultuurverschillen.

Henk Bloem, pastor

Meer verdieping in de lezingen van komende zondag: lees hier op onze website.