Bij God in zijn nieuwe huis komen slapen; het is ook zijn eerste nacht daar.
God oefent zijn rechtvaardigheid; ik heb het over de God die wij gemaakt hebben en over wie wij nog steeds de regering hebben.
Het is een eigenschap van God dat hij aan niemands kant staat; hoe kan hij anders zijn rechtvaardigheid oefenen?
Hij vraagt de boeken niet weg te gooien waarin zijn naam genoemd wordt voordat hij de kans gehad heeft ze te lezen.
Als hij geen beslissing meer durft te nemen hem geruststellen: je kan veranderen en je bent ook al veranderd.
Als er een beslissing is die aan het begin had kunnen staan van je andere beslissingen had je die toen niet kunnen nemen? Iemand heeft al zijn kracht gebruikt om een beslissing te nemen over de rest van zijn leven, en kort daarna hoort hij dat hij de beslissing opnieuw mag nemen.
Nachoem Wijnberg, Veel over God.

“Bij Mazda maken we geen auto’s, we creëren ze en leggen onze ziel in elk model”. Ik dacht al: wat betekent dat lichtje dat blijft branden als ik hem uitzet?

Wat je gemaakt hebt, dat weet je en indien gevraagd, maak je er nog een.
Wat je geschapen hebt, daar is maar een exemplaar van

en je hoeft het niet helemaal te begrijpen [be-grijp-en, zoals: in de greep hebben] zeker niet als het om leven gaat.

J. Hamelink, De droom van de poëzie, 1987
De wereld is niet een grootheid die bestaat buiten onze aandacht om. Hij is iets wat wij doorlopend vormgeven, modificeren, veranderen. Hij is iets wat door ons GESCHAPEN wordt. En, dat doende, zijn we geen ogenblik in staat, of bereid om onze al dan niet heldere visie, onze eigen inbreng, uit te schakelen. Dit is nu juist waar we gebruik van maken om aan de werkelijkheid gestalte te geven (blz. 65).

Op School:
“Wat heb daar?”
“Niks, mijnheer.”
“Doe het dan weg.”

Een holding met meerdere vestingen.
Toen hij dat voorstelde leken de kerkleiders het niet erg te snappen. Ze schoten meteen in een theologische reflex: wij zijn toch een?
Wat ze niet zien is dat hoe groter en algemener de kerk wordt, hoe sterker de roep om een eigen identiteit.
Mensen sluiten zich niet aan bij jouw doelgroep omdat ze RK of zoekende zijn, maar omdat je ze iets te bieden hebt.

Meer verdieping in de lezingen van deze zondag: lees hier.