“Love and Mercy,
that’s what you need tonight.
So, love and mercy to you
and your friends tonight”

De twee woorden: rechtvaardig (bv. Mc 5.21-43) en barmhartig (o.a. barmhartige Samaritaan) typeren God. Het lijden van mensen laat God niet onverschillig.
In een wereld waarin weinig ruimte is voor vergeving, zegt paus Franciscus, zou de kerk zich voor haar gelovigen moeten openen om plekken van barmhartigheid te maken. Tussen gerechtigheid en barmhartigheid zit een verband: tegenover het beeld van gerechtigheid als pure naleving van de wet, als een wettische naleving die oordeelt en mensen verdeelt in rechtvaardigen en zondaars, is Jezus erop uit om barmhartigheid te laten zien, om zondaars te ontmoeten en hen om vergeving en redding te vragen.
Barmhartigheid heeft een kracht die zich niet tot één kerk beperkt, zegt onze Paus. Het is een kracht die ook het jodendom, en ook de islam kennen en die haar beschouwen als de meest kenmerkende eigenschap van God.

*Volgens 1 Kor 15,3-4 heeft Paulus Christus’ lijden en opstanding “van horen zeggen.” En dat maakt een ander mens van hem. Want, als eeuwigheidshoop niet meer bestaat, als er niet meer gehoopt, geloofd wordt, niet meer geloofd op een leven na de dood, dan wordt een hemel op aarde gezocht. (Wij) mensen kunnen niet zonder een hiernamaals. Ons leven heeft dan geen doel meer!

*“Ik geloof in jou”, was het thema van de Passion in Zeist. Een tegendraads thema. “Geloven in elkaar” is niet zo vanzelfsprekend: er waren voor- en tegenstanders bij de coronacrisis, voor- en tegenstanders toen er in het dorp een asielzoekers centrum moest komen, voor- en tegenstanders bij verkiezingen, voor en tegen… Is “ik geloof in jou” een werkelijkheid, een opdracht, of een schuldbewust inhalen van de schade?

*De lezing: 1 Joh 5,1-6 God liefhebben en van daaruit ook de kinderen Gods. Dat is opdracht en bewijs van je gelovig leven.
Ons geloof – dat Jezus Christus zoon van God is, zal de garantie zijn.

*“Hij blies IN hen”, in het Grieks staat er: enèfusesen. dat is en=in en fusesen = een werkwoordsvorm van werkwoord ‘gieten’ –en mogelijk kun je als je het “aus einem Guss* hoort , ook ‘gieten’ en het woord ‘infuus” kunt ontwaren.