Goddelijke Renovatie Interventie!

Zondagochtend 16 oktober jl. ontdekte ik in de pastorie te Barneveld, dat er een gedeelte van het plafond in de logeerkamer naar beneden was gekomen en de hele ruimte was bezaaid met stro, stukwerk, gips en vooral veel stof. Na een eerste primaire reactie vol verbazing, gevolgd door een achterstevoren gebeden litanie, bestond de rest van de dag uit vlagen van zelfmedelijden (waarom moet dit nu net weer bij mij gebeuren?!?) en boosheid nadat ik me bedacht: “Wat als mijn vader en moeder nu tóch dit weekend waren komen logeren zoals ze graag hadden gewild??!?!). Moest ik in de dagen daarna vooral denken aan de parallellen met onze parochies en de Kerk in Nederland in het algemeen.

Van de monumentenwacht die maandagochtend al vroeg – op m’n vrije dag – voor de deur stonden, begreep ik dat dit nog wel eens het originele plafond zou kunnen zijn. Die er dus al een kleine 120 jaar inzit. Het is een prachtig sierplafond, met mooie gipsen lijsten en een rozet in het midden waar een lamp hangt. Ik heb beneden en boven vijf van dat soort plafonds. Na een inspectie bleek dat ze allemaal barsten hebben. Het is net de Kerk en de parochie. Het ziet er op het eerste gezicht fraai een bijzonder uit. Maar zodra je dichterbij gaat kijken, zie je allemaal fracturen en verzakkingen. En voor je het weet, als je er even niet op behoed bent, sta je met puin in je handen.

Maar denk nu niet dat dit een zuurpruimend artikel is. Of een klaagzang op de Kerk. Nee zeker niet. Juist niet! Want, ik moet tijdens dit schrijven terugdenken aan een film die ik net heb gezien op Netflix (Father Stu). Over een Amerikaanse boxer, selfmade man (althans, in zijn eigen optiek) en later, rooms-katholiek priester. Een man die dronk, vloekte, de boel belazerde, gaf om God noch gebod, reed onder invloed en de gevangenis van binnenuit kende. Juist deze man werd priester. Niet uit eigen keuze, maar omdat hij hiertoe geroepen werd. God zegt ons in deze Advent, bij monde van de profeet Jesaja: “Zie ik ga iets nieuws beginnen!” (vgl.Js.43,19a). En Hij kiest daar voor uit wie Hij zelf wil en maalt er niet om wat u en ik daar van vinden. Ja God kiest wie en welke situatie Hij wil, om zichzelf kenbaar te maken ín deze wereld en Zijn plan mét deze wereld ten uitvoer te brengen.

En zo kom ik weer uit bij dat in puin liggende plafond bij mij in de pastorie, de staat van onze parochie en de Kerk. God is aan het werk. “Zie je het niet?!”, zou Jesaja ons toeroepen (vgl.Js.43,19b)!
Maken we onze plannen en beleidsstukken, dat moeten we vooral blijven doen. Ons inzetten voor het evangelie. Maar, werken we dan wel met God méé en gaan we Hem niet in de weg staan.
Want, zoals de psalmist het zegt: “Als de Heer de woning niet bouwt, werken de bouwers vergeefs.” (ps.127,1).

Van harte wens ik u een gezegende Advent toe.

Pastor Johan Rutgers