De herdenkingen van de Tweede Wereldoorlog zijn in Nederland vanaf het begin doortrokken geweest van christelijke elementen. Nog steeds ademen die door in de ceremonies.

Koos-Jan de Jager, mede-auteur van het boek ‘Heilige Stilte’, zal in zijn lezing op 25 april allereerst ingaan op het begrip ‘publieke religie’ en waarin dat verschilt van meer bekende termen als ‘verzuiling’. Vervolgens laat hij zien hoe die publieke vorm van religie in de Nederlandse geschiedenis van de dodenherdenkingen zichtbaar is. Daarvoor gebruikt hij enkele nationale (4 mei op De Dam), lokale en internationale (herinnering aan Indonesië-veteranen) voorbeelden om dat punt te illustreren. Uiteraard is er volop ruimte voor vragen en gesprek.

Indien u niet de mogelijkheid heeft om live aanwezig te zijn, kunt u deze avond thuis via zoom meebeleven. Hiertoe dient u zich aan te melden via de volgende link: Inschrijven Heilige Stilte

Uitgebreidere informatie over deze en andere activiteiten op de website www.protestantsegemeentedoorn.nl of via E: ontmoeten.en.verdiepen@pgdoorn.nl

Datum: 25 april 2023

Tijd: 20.00 uur