Schriftlezingen: Handelingen 1.1-11 en Marcus 16.15-20

Lucas, de schrijver, knoopt aan bij zijn vorige boek – het evangelie, dat eveneens aan TEOFILUS* (= vriend van God) is geadresseerd. Dat Evangelie eindigt met Jezus’ Hemelvaart en dat de leerlingen vol vreugde naar Jeruzalem terugkeren! (Luc. 24.50-53) Waarom “vol vreugde”? Omdat hij nu naar de Hemel, ver weg is? Of veeleer omdat de Verrezene tot nieuwe waardigheid is verheven?! Na de verrijzenis gaat het leven niet gewoon weer verder. Hemelvaart zegt juist dat het op een hemelse wijze verder gaat. Op de wijze van: “Onze Vader die in de hemel is”.

In Lucas 24.50 vaart Jezus op Paasdag ten hemel. Handelingen 1.3 spreekt van 40 dagen en dat hebben we in onze liturgische jaarorde overgenomen! Maar 40 is een soort symbolisch getal om aan te geven dat er tijd, misschien wel een mensenleven lang, nodig is om tot iets nieuws te groeien. (Daarom 40 jaar woestijn; Jezus 40 dagen in de woestijn en misschien staat de zwangerschap van plus minus 40 weken hier wel op de achtergrond.) In Jeruzalem moeten zij “wachten” op de H. Geest – wachten is niet chronologisch beperkt tot 10 dagen; – Pinksteren – Pentecoste** betekent namelijk 50ste. Het is geen kijk-grijp! “Wachten” is “uitzien naar, openstaan voor”, het is een levenshouding. Ze moeten in Jeruzalem wachten; juist daar waar hij gekruisigd werd en waar alle joodse hoop en verwachting zich concentreerde. (zie 1.6).

De Evangelie lezing – waarschijnlijk later aan Marcus toegevoegd omdat men 16.8 “ ze vluchten weg van het graf, bevend van angst en buiten zichzelf. Ze zeiden niemand iets, want ze waren bang”
geen goed slot vond! Daarom zou Jezus’ opdracht tot verkondiging en zijn hemelvaart toegevoegd zijn. Dat lijkt een veel beter slot!

*Teophilos

Teofiel dus, Gods minnaar, vriend van God. Onze naam Godelief drukt dat ook uit. Wordt met Theophiel één concrete persoon aangesproken? Dan zou hier misschien de wet op de Privacy moeten gelden! Of mag ieder die van God houdt, zich aangesproken weten? Dan hoeven we ons niet bezwaard te voelen als we het Evangelie van Lucas of het boek Handelingen gaan lezen

**Pentecoste
Pinksteren komt van Pentecoste, Grieks voor: vijftigste. Zoals je pink ook de 5e vinger is, schrijft J.J. Suurmond. En Pieter Geenen maakt er een grapje van als hij in zijn strip een man bij de dokter laat komen en daar te horen krijgt: “Sorry, ik zal er maar niet omheen draaien. U hebt 50+ . ”

 

Henk Bloem, pastor

 

Voor blogs bij de lezingen van deze zondag: lees hier