Pasen, Hemelvaart, Pinksteren: het lijkt wel een reisschema dat verschillende plaatsen aandoet.
Maar ‘Hemel’ verwijst niet naar een plaats. De uitdrukking ‘Weggenomen naar de hemel’ ga je verstaan als je bedenkt dat de uitdrukking ‘het Koninkrijk der hemelen’ een wat eerbiedige vorm is van ‘het Koninkrijk Gods’. Ze betekenen hetzelfde. Hemelvaart zegt niet dat Jezus WEG is, naar een andere plek, maar: dat hij bij God is. Zoals ook ‘Onze Vader die in de hemel zijt’ niet betekent ‘Oh, die is ver weg, hoog in de hemel!’ Daarom keren de leerlingen na Jezus’ Hemelvaart niet met verdriet en rouw naar Jeruzalem terug, maar ‘in grote vreugde’ (Lucas 24.52). Ze hebben ervaren dat hij niet WEG is maar op een andere, hemelse wijze bij hen blijft. Dat hij en zij samen verdergaan. Reden voor een feest. Mattheus spreekt niet expliciet over Jezus’ Hemelvaart, Dat doet Lucas wel en ook Marcus maakt er melding van in 16.19. En als je hun verhalen kent, kun je de nieuwe wijze van aanwezigheid van Jezus ook in Mat. 28.16-20 terugvinden.

Henk Bloem, pastor

In de blogs van deze week leest u meer over Hemelvaart en over het begrip hemel, een woord waar theologen en dichters op hun eigen manier tegenaan kijken.