Frater Willibrordus Hilhorst was bekend in onze parochie in Zeist, waar hij zieken en ouderen bezocht. Maar velen kenden hem ook vanwege zijn grote liefde voor de natuur. Als ‘vlinderfrater’ maakte hij naam en die naam breidde zich uit toen hij bekendheid kreeg door zijn natuurmelding bij het programma ‘Vroege Vogels’.

Zijn bidprentje:

In dankbare herinnering aan

Frater Willibrordus Hilhorst

* 20 februari1928 te Bussum
† 11 september  2019 te Utrecht-Leidsche-Rijn

Hij was sinds 15 Augustus 1946 lid
van de Congregatie van de Fraters
van Onze Lieve Vrouw van het Heilig Hart.
Zijn lichaam is 18  september 2019
te ruste gelegd op het kloosterkerkhof
aan de Schorteldoeksesteeg in De Bilt.

De vogels zwijgen en vlinders zoeken rust en troost bij de bloemen die hun kopje laten hangen. Hun Fan en trouwe bondgenoot frater Willibrordus is niet meer. Natuur was voor Willibrordus zijn lust en zijn leven. Tot aan zijn laatste rit naar het landgoed Oostbroek was hij actief. Op de terugweg werd een ogenschijnlijk onnozel ongeluk met zijn scoot-mobile hem noodlottig. Nog enkele weken heeft hij in het ziekenhuis gevochten voor zijn leven. De ingrepen om hem te redden bleken te zwaar, er kwam geen herstel. In de morgen van de elfde september waren enkele medebroeders nog bij hem op bezoek. Toen al bleek dat hij het niet zou halen. De volgende dag zou hij naar huis komen om te sterven. In de namiddag wachtte hem een ander Thuis en gaf Willibrordus zijn krachtige Geest terug aan zijn Schepper.

In Frater Willibrordus gedenken wij een bijzondere persoon. Jaap Hilhorst werd geboren in Bussum. Als jongen al wist hij dat hij Frater onderwijzer wilde worden. Tijdens de tweede Wereld Oorlog werd het opleidingshuis van de Fraters bezet door de Duitsers. Jaap bracht de overige jaren van zijn studie door op het Kasteel de Lunenburg en het landgoed Oud Amelisweerd. Het was een avontuurlijk tijd waarvan de oude foto’s en filmpjes boekdelen spreken.

Eenmaal onderwijzer kreeg hij de eersteklassen van de Lager School onder zijn hoede. Geen onbelangrijke taak want je legt de basis voor de rest van de jaren. Dat hij dit met liefde voor zijn leerlingen deed, blijkt uit het feit dat hij tot op hoge leeftijd nog wist wie bij hem in de klas gezeten had. Eenmaal bij Willibrordus in de klas was je ‘zijn’ leerling voor de rest van je leven. Tijdens de buitenschoolse uren was hij ‘voetbalfrater’ in het jeugdwerk. Trainen, scheidsrechteren, jeugdkampen, hij heeft het allemaal gedaan.

Na op diverse scholen van de Fraters lesgegeven te hebben maakte hij een nieuwe keuze. Hij wilde naar Curaçao om bij de Broeders van Dongen les te geven in het basisonderwijs. Al snel bleek dat deze keuze te hoog gegrepen was. Hij werd ziek en keerde naar Nederland terug. Eenmaal in Borculo deed hij vrijwilligers werk.  Jarenlang leerde hij op de Openbare school aan buitenlandse kinderen de Nederlandse taal. Frater Jeroen Hendriks had in die jaren een ‘Wilde plantentuin’. Daar kwam Willibrordus tot rust en leerde hij alles over planten, kruiden en bloemsoorten. Hij legde contacten met het IVN en wist grote groepen mensen om zich heen te verzamelen. De tuin kreeg regionale bekendheid.

Als ‘vlinderfrater’ maakte hij naam en die naam breidde zich uit toen hij bekendheid kreeg door zijn natuurmelding bij het programma ‘Vroege Vogels’. Elke zondag was hij te beluisteren en altijd had hij wel een interessante vondst te melden. Hij was vrijwilliger voor het Gelders Landschap en het Utrechts Landschap. Ook gaf hij lezingen en aanschouwelijk onderwijs met zijn ‘Vlinderkast’. Menig kind en volwassene heeft hij de liefde voor de natuur bijgebracht. Wat is er mooier dan een vlinder geboren te zien worden. Eenmaal in zijn laatste dagen gekluisterd aan zijn bed, moet het voor hem een bevrijding geweest zijn dat hij mocht sterven.

Willibrordus, sla je vleugels uit nu je in vrijheid terug bent in het huis van je Schepper. Bedankt voor jouw Zijn voor ons en zovele anderen.

Je medebroeders

Voor uw belangstelling en meeleven, na het overlijden van frater Willibrordus, zeggen wij u hartelijk dank.

Namens de Fraters, Frater Wilfried van der Poll – Overste
Namens de familie, Mevr. Hilhorst-Noordermeer