Marjolein Tiemens gaf mij ooit deze katoenen zakjes, van verschillende grootte, voor bij het boodschappen doen i.p.v. wegwerpzakjes.
Regelmatig spreken mensen mij aan: ‘Wat een goed idee, het ziet er nog leuk uit ook.’ Als parochie willen we nu iedere pelgrim zo’n zakje meegeven, en daarin een bijenwasdoek om rond hun lunchpakketje te wikkelen. Tegelijk lijkt het ons leuk, zinvol en ietwat profetisch, passend bij ons als gelovigen, met de hele parochie zoveel mogelijk over te schakelen van eenmalige wegwerpzakjes voor boodschappen naar deze herbruikbare zakjes. Dan maken we samen een klein verschil. Het is mooi dàt aan de pelgrims mee te geven: jullie tocht is hier de aanleiding voor.

Op de zondag na de pelgrimstocht, de Dag van de Duurzaamheid (10 oktober) geven we dan onze kerkgangers de zelfgemaakte zakjes mee om duurzamer boodschappen te doen. Of om ze door te geven. Hebt u restjes stof? Kunt u naaien? Ga (samen) aan de slag of breng de stof naar uw parochiecentrum. In Zeist is alvast een dag gepland om samen achter de naaimachine te gaan: woensdag 15 september vanaf 10.00 uur in het parochiecentrum (opgeven bij het secretariaat, Raquel Greeven, 030-6922113, emmaus@parochie-sintmaarten.nl). We hopen dat meer locaties dit willen organiseren en we in onze kerken zondag 10 oktober stilstaan bij dit kleine gebaar, dat toch uitstraling heeft.

Nelleke Spiljard, pastoraal werker