Zaterdag 13 mei – Het was mijn eerste keer. En ook die van Hugo: op bedevaart gaan. Op zaterdagochtend om 7.15 uur vertrokken samen op de snelle (e)fiets naar Utrecht. Daar vertrok de bus. Een bus vol met jonge misdienaren, acolieten (oudere misdienaren) en begeleiders. In het Forum Pax Christi op de Kapellenplatz in Kevelaer verzamelden we met totaal 370 volwassenen en kinderen uit alle Nederlandse bisdommen. Een mooie met glas overdekte buitenruimte van waaruit je de Mariabasiliek en de Kaarsenkapel goed kon zien.

Een warm welkom kregen wij van Mgr. dr. C.F.M. van den Hout, bisschop Groningen-Leeuwarden en Mgr. drs. Herman W. Woorts, hulpbisschop van Utrecht, bisschop-referent voor bedevaarten. Met een speurtocht door het stadje in het vooruitzicht kleden de misdienaren, acolieten en priesters zich allemaal om in misdienaars kleding of albe. Heel bijzonder, indrukwekkend maar vooral mooi om met zoveel mensen in een processie te lopen. ‘De grootsheid voelen van ons geloof. Dat je niet alleen bent in het geloof maar met zoveel anderen op de wereld.’ Een hele mooie compacte Mis waarin Mgr. drs. Herman W. Woorts voorging en onder andere vertelde aan de kinderen dat hij ook ooit misdienaar was. De verschillen tussen toen en nu. Bijvoorbeeld dat hij toen nog onder schooltijd mocht misdienen. Maar vooral bedankte hij iedere aanwezigen dat zij er altijd zijn om Mis te dienen.

Dat was ook het doel van de dag: een bedankdag. Na de Mis was het nog steeds heerlijk weer en genoten we van een picknick in de priestertuin van de Basiliek.

Daarna was het tijd voor een speurtocht door de stad rond de boodschap van Kevelaer. De middag werd besloten met dankwoorden en het aansteken van een hele grote kaars. In een processie – ja iedereen weer omkleden – werd de kaars naar de Genadekapel gebracht en aangestoken. Opdat deze zou branden tot dat iedereen weer veilig thuis zou zijn. En waarschijnlijk nog veel langer. Nadat iedereen een mooi aandenken meekreeg van deze dag was het tijd om in de bus naar huis te stappen.

Hugo, wat vond jij van deze dag: ‘Leuk!’.

Charlotte, moeder van misdienaar Hugo

De Duitse plaats Kevelaer (nabij bij Venlo) is al sinds 1642 een Mariabedevaartsoord: een wonderbaarlijk genadebeeld van Maria vereerd. Ookwel ‘Consolatrix Afflictorum’ genoemd: de ‘Troosteres der bedroefden’.

Deze landelijke Misdienaarsdag voor misdienaars en acolieten uit alle Nederlandse bisdommen is een initiatief van het Landelijk Platform Bedevaarten. De organisatie is in handen van de Dienst Liturgie & Kerkmuziek van het bisdom Roermond in samenwerking met het Acolietencollege ‘Sint Michiel & Sint Rosa’ uit Sittard.

Foto’s: Charlotte
Meer foto’s staan op de website van het aartsbisdom.