Op donderdag 7 oktober komen dertig pelgrims, op weg naar de klimaattop in Glasgow, door Zeist. De tocht is o.a. georganiseerd door Vastenactie Nederland: immers, mensen in ontwikkelingslanden hebben al veel te lijden door de klimaatverandering. In de namiddag   heten wij als kerken de pelgrims van harte welkom bij ons en geven wij hen onderdak. De volgende morgen wandelen de pelgrims om 9 uur verder en zwaaien wij hen uit.

De pelgrims lopen naar de 26ste Wereld klimaatconferentie in Glasgow in Schotland. De tocht begint in augustus 2021 in Zielona Góra in Polen en eindigt in november in Glasgow. Van 30 september tot 11 oktober lopen de pelgrims door Nederland. De groep bestaat uit Poolse, Duitse, Zweedse en Nederlandse pelgrims.

Met deze pelgrimstocht willen wij als kerken aandacht vragen voor klimaatverandering en onze rol daarin. Schoolklassen, kerken en andere groepen kunnen zich aansluiten en delen van de route mee wandelen. Zo geven we meer gewicht aan de bescherming van het klimaat, zowel binnen als buiten de kerk.

Deze pelgrimstocht wordt in Nederland georganiseerd door GroeneKerken en Vastenactie in samenwerking met plaatselijke kerken.
In augustus kun je je via de site van GroeneKerken aanmelden om een traject mee te wandelen.

Route door Nederland:
1-10 Borne-Goor; 2-10 Goor-Colmschate; 3-10 Colmschate-Apeldoorn; 4-10 Apeldoorn-Voorthuizen; 5-10 Voorthuizen-Amersfoort; 6-10 Actiedag in Amersfoort; 7-10 Amersfoort-Zeist; 8-10 Zeist-Maarssen; 9-10 Maarssen-Amsterdam Zuidoost; 10-10 Amsterdam Zuidoost- Hoofddorp; 11-10 Hoofdorp – IJmuiden