De Aarde warmt op, de biodiversiteit loopt schrikbarend snel achteruit, de rivieren raken vervuilt met plastic, droogte bedreigt de voedselvoorziening, de natuur en de scheepvaart. Het zijn  symptomen die laten zien dat de Aarde geweld wordt aangedaan. Het staat buiten kijf dat we wat moeten doen om de Aarde leefbaar te houden. Maar wat we kunnen doen is een levensbeschouwelijke vraag en hangt samen met hoe we denken over wie we zijn en hoe we de wereld zien.

De scheppingsperiode die loopt van 1 september, wereldgebedsdag voor de schepping tot en met 4 oktober, de sterfdag van Franciscus van Assisi, is daar een uitgelezen tijd voor om daar bij stil te staan en om de schepping te vieren.

De Laudato Si’ alliantie heeft het ‘scheppingsmateriaal’ van Eco-kerk (België) aangepast aan de Nederlandse situatie. Het biedt een schat aan informatie en inspiratie voor het vormgeving van vieringen en andere activiteiten in de scheppingsperiode. Het liturgisch materiaal sluit aan bij het katholieke leesrooster. Als catecheet ‘duurzaamheid’ zou ik alle voorgangers van onze parochie willen uitnodigen om daar in de scheppingsperiode iets mee te doen.

Het document kunt u hier downloaden.

Ook op de websites scheppingvieren, groengeloven en laudatosimovement is veel te vinden aan gedichten, gebeden, foto’s, acties en andere teksten en ideeën om de zorg om en de zorg voor de schepping vorm te geven.

Marjolein Tiemens-Hulscher