Donderdag 30 september zijn de pelgrims de Nederlandse grens gepasseerd en in Enschede officieel welkom geheten. Jullie kunnen de tocht volgen via de verhalen van de klimaatjournalisten die meelopen. Hun verhalen zijn te vinden op: https://www.groenekerken.nl/klimaatpelgrimstocht-blog/ en via Facebook.

Op donderdag 7 oktober komt de oecumenische pelgrimstocht voor klimaatgerechtigheid aan in Zeist. Met deze pelgrimstocht vragen de kerken aandacht voor klimaatverandering en onze rol daarin. Rond een uur of drie worden de pelgrims op de Wittenberg ontvangen door Jeannette van Andel, namens de Raad van Kerken Zeist en wethouder van duurzaamheid, Wouter van Catsburg. Donderdagavond kunt u de pelgrims ontmoeten. Vrijdag 8 oktober om 9.00 bent u van harte welkom om ze bij de Kinderboerderij De Brink uit te zwaaien als ze vertrekken richting Maarssen.

De pelgrims lopen naar de 26e Wereld klimaatconferentie in Glasgow in Schotland. De tocht begon in augustus in Zielona Góra in Polen en eindigt in november in Glasgow. Van 30 september tot 11 oktober lopen de pelgrims door Nederland. De groep bestaat uit Poolse, Duitse, Zweedse en Nederlandse pelgrims.

Met deze pelgrimstocht willen wij als kerken aandacht vragen voor klimaatverandering en onze rol daarin. Schoolklassen, kerken en andere groepen kunnen zich aansluiten en delen van de route mee wandelen. Zo geven we meer gewicht aan de bescherming van het klimaat, zowel binnen als buiten de kerk. Het netwerk GroeneKerken en Vastenactie organiseren in samenwerking met de plaatselijke kerken het Nederlandse deel van de pelgrimstocht.

U kunt de pelgrims ontmoeten
Donderdag 7 oktober 2021 is er een programma van ontmoeting, ontspanning en inspiratie in de Oosterkerk, Woudenbergseweg 44. De avond begint om 19.00 uur. Aanmelden is noodzakelijk en kan via bart.oosterkerk@gmail.com.

Vrijdag 9 oktober kunt u de pelgrims om 9.00 uur uitzwaaien bij Kinderboerderij de Brink aan de Kroostweg in Zeist als teken van support en bemoediging.
U kunt ook een dagje meewandelen. Aanmelden hiervoor kan via de site van GroeneKerken, www.groenekerken.nl.

Zondag 10 oktober is er een meditatieve wandeling. Deze wordt georganiseerd door de katholieke parochie en vertrekt om 11.00 uur voor de Sint Josephkerk aan de Rozenstraat in Zeist.

Route door Nederland:
1-10 Borne-Goor; 2-10 Goor-Colmschate; 3-10 Colmschate-Apeldoorn; 4-10 Apeldoorn-Voorthuizen; 5-10 Voorthuizen-Amersfoort; 6-10 Actiedag in Amersfoort; 7-10 Amersfoort-Zeist; 8-10 Zeist-Maarssen; 9-10 Maarssen-Amsterdam Zuidoost; 10-10 Amsterdam Zuidoost- Hoofddorp; 11-10 Hoofdorp – IJmuiden