Project omschrijving

Marjolein Tiemens-Hulscher, St. Petrus’ Banden Driebergen

Aanleiding/actualiteit
‘Een boom planten maakt vliegen niet duurzaam.’ ‘De een zijn vliegvakantie is de ander zijn geluidsoverlast.’ Twee koppen uit Trouw van afgelopen week. Vliegtuigmaatschappijen houden klanten voor dat ze de CO2 uitstoot kunnen compenseren met een luttel extra bedrag. Maar wist u dat er voor een retourtje Bali 1000 bomen per persoon geplant moeten worden om de uitstoot te compenseren? Ook de herrie is een probleem. Veel mensen worden ziek van de vliegherrie rondom de vliegvelden.

Relevantie
Vliegvakanties, we zijn ze vanzelfsprekend gaan vinden. We weten ook dat ze grote negatieve gevolgen hebben voor mens en natuur. Toch houden we er aan vast. Dat geldt zowel voor de consument, de vliegtuigmaatschappijen, de vliegvelden als de overheid. De reden waarom is voor de verschillende partijen anders. De ‘consument’ wil een mooie, zonnige vakantie in een ver land. Voor de andere partijen gaat het vooral om economische belangen. Maar er zijn andere mogelijkheden. Voor een leuke en mooie vakantie hoef je niet te vliegen. En er zijn andere verdienmodellen mogelijk voor de (personen)vervoerssector. Daar moeten we wel open voor staan. We moeten ons niet laten regeren door de (vlieg)techniek.

Uit de encycliek Laudato si’ van Paus Franciscus
Men moet erkennen dat de door techniek geproduceerde producten niet neutraal zijn, omdat zij een netwerk scheppen dat uiteindelijk de levensstijl conditioneert, en de maatschappelijke mogelijkheden sturen in de richting van de belangen van bepaalde machtsgroepen. Sommige keuzes die louter instrumenteel lijken, zijn in de werkelijkheid keuzes die betrekking hebben op een type maatschappelijk leven dat men wil ontwikkelen. (LS107)

Voorbede
Wij bidden u dat wij in ons doen en laten niet koste wat het kost vasthouden aan puur eigen belang of economisch gewin. Dat wij in onze afwegingen, ook als het gaat om vakantie, rekening houden met de ander en de natuur.