logo_psm-groot

Wereldmissiemaand: Gelukkig de vredestichters

Missio 3
God, U bent vrede
Laat vrede heersen op onze aarde!
Dat elk mes een schede vindt,
elke gifpot een deksel.
Dat mensen beamen wat mensen zeggen
en hoofden goedkeurend knikken.
Laat op uw wind
boze woorden wegdrijven naar het woud.
Laat ze huizen in het diepst van het bos
en in het dorp
geen hoofd meer op hol brengen.
Want U, God, U bent vrede,
Uw vrede heerse op onze aarde.

Gebed door Ewe, uit Togo
Centraal-nieuws

De Mantel van Sint Maarten

De nieuwe Mantel is uit. Wie is uw favoriete heilige? In dit Allerheiligen- en Allerzielennummer klinken verschillende antwoorden. Maar het gaat ook over de heiligheid van ons allemaal. Verder een interview met pastor Frans Verhaar, kerk in Coronatijd en plaatselijk nieuws. Veel leesplezier.

Pastoraal woord kardinaal Eijk

Nu het aantal besmettingen met corona weer toeneemt, richt kardinaal Eijk zich met een pastoraal woord tot alle gelovigen in het aartsbisdom.

Nieuwe maatregelen parochie

Deze week werd bekend dat de Nederlandse kerkgenootschappen in overleg met minister Grapperhaus hebben afgesproken het aantal kerkgangers bij een viering te beperken tot maximaal 30. Wat betekent dit voor onze parochie?

Viering reserveren?

Wat moet ik de komende weekenden doen? In dit overzicht is per weekend en per locatie aangegeven wat er van u verwacht wordt.

Verheugende mededeling: communievieringen weer mogelijk

hostie 2, pixabay
Tot nu toe werd de communie alleen uitgereikt door de priester tijdens een eucharistieviering. De bisschop heeft ons deze dagen geschreven dat ook communievieringen weer zijn toegestaan.

Huisbezoek en ontvangen communie thuis

hostie in doosje, pixabay (2)
Het pastoraal team krijgt regelmatig de vraag of parochianen die dat graag wilen, namens de parochie weer bezoek kunnen krijgen (door bezoekers van de bezoekgroepen of door pastores) en/of thuis de communie kunnen ontvangen.

Opbrengsten collectes meer dan gehalveerd

Zolang het coronavirus onder ons is zullen we moeten wennen aan de nieuwe manier van kerk-zijn. Ook het vertrouwde collectemandje kan niet meer rondgaan en dat heeft gevolgen voor de totale collecteopbrengst.

Paus Franciscus publiceert encycliek ‘Fratelli tutti’

Op de feestdag van Sint Franciscus (4 oktober) heeft paus Franciscus zijn encycliek ‘Fratelli tutti’ (‘Allen broeders’) gepubliceerd.

Wereldmissiemaand: Stemmen van hoop

Missio afbeelding 2, Missio
Missiezondag is dit jaar op 18 oktober. Onder het motto ‘Gelukkig de vredestichters’ (Matteüs 5,9) richt Missio de aandacht op de regio West-Afrika, in het bijzonder Niger en Nigeria.

Tentoonstelling: Body Language

Catharijneconvent Borst in de hand
Van wonden in de vorm van een vagina en wandelende heiligen zonder hoofd tot Jezus die als een druif wordt uitgeperst. Welkom in de intrigerende belevingswereld van de middeleeuwen.

Foto: Borst in de hand: Maria Lactans, Frankrijk 1350-1400. Collectie The Phoebus Foundation. Fotograaf: Marco Sweering

The Passion krijgt een doorstart

The Passion, de muzikale vertelling over het lijden, sterven en de opstanding van Jezus en uitgezonden sinds 2011, krijgt een doorstart. Vanaf 2021 zal The Passion door KRO-NCRV worden uitgezonden.

Minicolleges over Exodus

Er zijn steeds meer mooie initiatieven online. Deze ontvingen we van de Verrijzeniskerk van Maarssen.

Zeist

Vredesduif van Zeist

De vredesduif van Zeist is op 27 september tijdens een bijeenkomst van het Platform voor Levensbeschouwingen en Religies uitgereikt aan Linda Otterman.

Gezocht: collectanten voor Kerk in Actie

collectebus Kerk in Actie
Dit jaar organiseert Kerk in Actie in de week van 29 november t/m 5 december voor het eerst een huis-aan-huiscollecte. Doel collecte: Een beter leven voor vluchtelingenkinderen In Griekenland. Collecteert u mee?

Logo-sint-maarten
R.K. Parochie Sint Maarten
Rozenstraat 20, 3702 VP Zeist
www.parochie-sintmaarten.nl

U ontvangt deze digitale nieuwsbrief, als aanvulling op parochieblad de Mantel. De Mantel verschijnt 6 keer per jaar, de nieuwsbrief verschijnt eens per 2 weken met actueel parochienieuws en met aankomende activiteiten.