logo_psm-groot
website email facebook
Nieuwsbrief, 27 januari 2021

Bezinning

‘In goede machten liefderijk geborgen verwachten wij getroost wat komen mag.

God is met ons des avonds en des morgens, is zeker met ons elke nieuwe dag.’

(D. Bonhoeffer)
Centraal-nieuws

Brief pastoor Harrold Zemann bij Kerkbalans 2021

Actie Kerkbalans 2021: “Geef vandaag voor de kerk van morgen”
Het afgelopen jaar 2020 was in veel opzichten een uitzonderlijk jaar. Sommigen noemden het een 'rampjaar', anderen een 'verloren jaar'. Toch heeft het ‘coronajaar’ ook veel goeds opgeleverd: mensen zijn gaan nadenken over de stress in hun leven, misschien moet ik het toch wat anders gaan doen.

Vastennummer Mantel komt eraan

Het Vastennummer van ons parochieblad 'De Mantel van Sint Maarten' wordt rond 3 februari 2021 op de website gezet. De digitale abonnees ontvangen dit nummer samen met de volgende Nieuwsbrief op 10 februari 2021.

Avondklok, niet in alle gevallen voor pastores

De overheid heeft, met ingang zaterdag 23 januari 2021, een avondklok ingesteld. Dit heeft geen consequenties voor de bewegingsvrijheid van het pastoraal team. Pastores beschikken over een werkgeversverklaring en kunnen bijvoorbeeld voor een pastorale situatie (zoals een ziekenzalving/ziekenzegen) naar mensen toegaan.

Uitvaarten: maximaal 50 personen

Vanaf maandag 25 januari 2021 mogen uitvaarten in onze kerken door maximaal 50 personen worden bijgewoond, mits in het kerkgebouw waar de uitvaart plaatsvindt 1,5 meter afstand tussen de aanwezigen in acht kan worden genomen en de veiligheid kan worden gegarandeerd. Per kerkgebouw zijn de mogelijkheden verschillend. Uitwijken naar een kerkgebouw met meer capaciteit, behoort tot de mogelijkheden.

Huisbezoek en communie thuis: hoe dan wel?

Huisbezoek en het ontvangen communie thuis
Het pastoraal team krijgt regelmatig de vraag of parochianen namens de parochie bezoek kunnen krijgen (door mensen van de bezoekgroepen of door pastores) en/of thuis de communie kunnen ontvangen. Tot nu toe was dit steeds wel het geval, maar inmiddels kampen we met een nog besmettelijker variant.

Vier online met ons mee. Waar vind ik de vieringen op YouTube en de liturgieboekjes??
De eucharistievieringen voor de parochies Sint Maarten en Sint Lucas worden de komende weken elke zondagmorgen om 11.00 uur via een live­stream vanuit de Sint Jozefkerk Achterveld uitgezonden op hun YouTubekanaal. In dit bericht vindt u informatie over hoe u de vieringen op YouTube kunt vinden. Ook kunt u onderaan dit bericht de liturgieboekjes voor de vieringen downloaden.

Opbrengst collecte meer dan gehalveerd

Hoewel onze Godshuizen dicht zijn, is de Kerk – dat zijn wij zelf als gelovigen – nooit op slot. Het pastorale dienstwerk en alle praktische zaken die ons kerk-zijn met zich meebrengt, gaan gewoon door. Dit kost geld.

Digitaal avondgebed

Het pastoraal team verzorgt wekelijks op woensdagavond om 19.00 uur via onze facebookpagina een avondgebed of bezinningsmoment. We hopen van harte dat u met ons mee viert. Dit avondgebed is later ook terug te kijken op deze pagina van onze website.

Kardinaal Eijk beveelt Covid-vaccinatie aan

Nu er vaccins zijn tegen Covid-19, zijn vragen rond wel of niet laten vaccineren actueel. Die worden ook gesteld aan de Bisschoppenconferentie.
Kardiaal Eijk, referent voor medische ethiek namens de conferentie, beantwoordt een aantal van de meest gestelde vragen.

Paus Franciscus kondigt voor 2021 het Jozefjaar af

Paus Franciscus heeft 2021 uitgeroepen tot het jaar van Sint-Jozef. Hij maakte dit 8 december jl. bekend op het Hoogfeest van Maria Onbevlekt Ontvangen. Het was op die dag namelijk precies 150 jaar geleden dat paus Pius IX de heilige Jozef van Nazareth uitriep tot ‘Patroon van de Universele Kerk’. Het bijzondere Jozefjaar is op 8 december direct van start gegaan.

Webinar Fratelli Tutti 29 januari 2021

Webinar Fratelli tutti 29 januari 2021
Fratelli Tutti - een hartstochtelijk pleidooi voor universele broederschap. In zijn nieuwste encycliek Fratelli Tutti werkt Paus Franciscus typisch franciscaanse thema’s uit als barmhartigheid, respect voor andersgelovigen en inzet voor vrede en verzoening. Het vormt daarmee een prachtig tweeluik met zijn eerdere encycliek Laudato Si uit 2015, waarin de verbondenheid met de schepping centraal staat.

Onderzoek Kerkbalans: kerkgangers missen in coronatijd vooral het samen zingen

Onderzoek Kerkbalans: kerkgangers missen in coronatijd vooral samen zingen
Actie Kerkbalans presenteerde op vrijdag 22 januari jl. de uitkomsten van een onderzoek naar (onder meer) de kerk in coronatijd. Uit dit onderzoek blijkt dat kerkleden het samen zingen het meest missen nu de vieringen slechts beperkt toegankelijk zijn. Dit zegt bijna 45% van de bijna 2.000 respondenten. Daarnaast worden het fysiek aanwezig kunnen zijn in de kerk (34%) en ontmoetingen met mede-kerkleden (28%) genoemd als onderdelen die worden gemist.
Doorn

In memoriam Gérard Kok

Zaterdag 2 januari, op zijn geboortedag, is op 88-jarige leeftijd Gérardus Maria (Gérard) Kok-Hirschfeldt rustig en vredig overleden.
Voor onze parochie was Gérard een waardevol vrijwilliger op verschillende terreinen.

In memoriam Tinnie Hofman - Renne (09/12/1941 - 16/01/2021)

“De mooiste ster verhuist nu naar haar nieuwe woning”. Dit zijn woorden van haar man Wim en hun dochter Brigitta. Deze mooie ster is na een vervuld leven heengegaan.

Leersum

Een oecumenische viering in coronatijd

De gewoonte getrouw is ook in Leersum dit jaar een oecumenische viering georganiseerd aan het begin van de jaarlijkse week van gebed van de eenheid.

Logo-sint-maarten
Marcel Sarot heeft met beide dominees de vesperdiensten voorbereid die zullen worden gestreamd vanuit één van de PKN lokaties.
Waarschijnlijk de Dorpskerk in Maarsbergen.