logo_psm-groot
Nieuwsbrief, 16 december 2020

Bezinning : Vredeslicht van Bethlehem

Vredeslicht

Licht is meer dan licht.

Licht is een baken.
Licht is warmte.
Licht is vuur.
Centraal-nieuws

Parochiekerken gaan per direct dicht

Parochiekerken gaan dicht
Kerstmis en alle vieringen tot in ieder geval 19 januari online, zonder bezoekers.

Het pastoraal team en de beide parochiebesturen nemen de dringende oproep van minister Grapperhaus aan de kerken zeer serieus: blijf thuis en vier online.

Vier online met ons mee. Waar vind ik de vieringen op YouTube?

De eucharistievieringen voor de parochies Sint Maarten en Sint Lucas zullen vanaf zondag 20 december via een live­stream vanuit de Sint Jozefkerk Achterveld worden uitgezonden op hun YouTubekanaal.

Een woord voor Kerstmis van onze aartsbisschop.

Kardinaal Eijk steekt ons een hart onder de riem in zijn boodschap voor Kerstmis in deze coronatijd, een moeilijke tijd voor velen. Lees verder om de kerstboodschap van de aartsbisschop te downloaden.

Hao Tran verlaat onze parochie

Hao Tran, foto SImone de Vette
Pastoraal werker Hao Tran heeft per 1 december onze parochie verlaten.

Het Vredeslicht van Bethlehem in Zeist

Elk jaar in de tijd voor Kerstmis steekt een kind in de Geboortekerk in Bethlehem het vredeslicht aan, en verspreiden kinderen en jongeren het over de wereld, vaak gebeurt dit door scouting. De boodschap die de kinderen hiermee hebben: vrede op aarde, vrede voor alle mensen.

Het Vredeslicht van Bethlehem in Mariakapel Josephkerk

Momenteel brandt het Vredeslicht in de Mariakapel van de Sint Josephkerk in Zeist. Een bezoekje aan de kapel is altijd de moeite waard, maar nu in het bijzonder: vanuit de kapel heeft u ook zicht op een mooie adventstafel en op de kerststal in de kerk. Het ligt in de bedoeling de komende dagen het licht ook naar de kapelletjes van Driebergen en Maarn te brengen.

Adventskalender

Heeft u al een venster geopend op de adventskalender die door parochianen is gemaakt? Wat geeft u in deze tijd hoop en licht? Klik hier om naar de adventskalender te gaan.

Digitaal avondgebed

Begin december zijn we weer begonnen met een wekelijks digitaal avondgebed. Nu we voorlopig tot 19 januari niet in onze kerken kunnen samenkomen, zal het pastoraal team bekijken wat er digitaal mogelijk is. Houd onze website in de gaten.

Uitvaarten kunnen doorgaan

Uitvaarten kunnen gewoon doorgaan

Uitvaarten kunnen nog steeds doorgaan. De overheid maakt voor uitvaarten een uitzondering op de maximaal 30 personenregel. Dat betekent dat voor uitvaarten geldt dat er, op anderhalve meter afstand, in onze kerkgebouwen de maximale capaciteit aan aantal aanwezigen is toegestaan (binnen).

Vierkerstmis.nl

Op 27 november is de website Vierkerstmis.nl online gegaan. Op deze website nodigen de Nederlandse r.-k. bisschoppen iedereen uit om ook dit jaar Kerstmis te vieren, al is alles anders door Covid-19. De website biedt concrete handvatten om Kerstmis te vieren, ook als er geen plek in de kerken is.

Kerstwens van het pastoraal team en parochiebestuur

Kerstwens van het pastoraal team
Blijf niet stilstaan bij wat voorbij is,
of wat er nog gaat komen:
Luid de klokken voor het nieuwe jaar,
laat het licht binnen stromen.

Het pastoraal team en het parochiebestuur wensen u een Zalig kerstfeest
en een gelukkig 2021.
Doorn

Kerstwens

De parochianen van Doorn hebben een kerstwens geschreven voor alle parochianen die, vanwege de coronamaatregelen, niet in de kerk aanwezig kunnen zijn, ook niet met Kerst. Er zijn in totaal 360 wensen op strookjes geschreven, deze worden worden samen mét een waxinelichtje door de bezorgers van De Mantel rondgebracht naar de parochianen.

Week van gebed voor de eenheid: 'Blijf in mijn Liefde'

Aan de hand van deze woorden uit het evangelie naar Johannes organiseert de Raad van Kerken Doorn op zondagmorgen 17 januari 2021 de jaarlijkse oecumenische viering. De weg naar de ander en de zorg voor de wereld beginnen met de weg naar binnen. De vruchten van een leven in Christus worden zichtbaar in de omgang met elkaar en in de verhouding tot de wereld.
Driebergen

Wens

We wensen u ondanks de beperkingen waar we dit jaar mee te maken hebben een zalig kerstfeest. We hopen dat 2021 een jaar wordt waarin we in gezondheid en voorspoed de onderlinge banden weer kunnen aanhalen en versterken! We kijken uit naar de ontmoeting met medeparochianen in kerk en parochiecentrum.
Locatieraad en Pastoraatgroep Sint Petrus' banden

In memoriam Harry van der Horst

Op vrijdag 27 november is de heer Harry van der Horst in de leeftijd van 88 jaar in zijn slaap overleden.

Leersum

'Gast aan tafel' op 2e Kerstdag gaat door!

Alternatief Eetcafé op tweede Kerstdag gaat door!
Een ‘gewoon’ Eetcafé met de kerstdagen is dit jaar niet mogelijk. Voor onze gasten hebben we daarom een alternatief bedacht. De oproep in de nieuwsbrief heeft een aantal gastadressen opgeleverd. Fijn! Hoe gaat het nu verder?
Maarn

Wens van een parochiaan

Wens

Liefde en hoop voor het nieuwe jaar.
Logo-sint-maarten
R.K. Parochie Sint Maarten
Rozenstraat 20, 3702 VP Zeist
www.parochie-sintmaarten.nl

U ontvangt deze digitale nieuwsbrief, als aanvulling op parochieblad de Mantel. De Mantel verschijnt 6 keer per jaar, de nieuwsbrief verschijnt eens per 2 weken met actueel parochienieuws en met aankomende activiteiten.