logo_psm-groot
website email facebook
Nieuwsbrief, 20 mei 2020

Bezinning: gebed jubileumweek Laudato si'

Gemeenschappelijk gebed bij het vijfjarig jubileum van Laudato si'
Liefdevolle God,

Schepper van hemel en aarde en alles wat is,
U heeft ons gemaakt naar uw evenbeeld
en ons de opdracht gegeven zorg te dragen voor uw schepping,
ons gemeenschappelijk huis.
U heeft ons gezegend door ons zon, water en land van overvloed te geven,
zodat allen gevoed kunnen worden.
Centraal-nieuws

Vooraankondiging versoepeling coronamaatregelen

Kardinaal Eijk heeft op 8 mei een brief gestuurd aan de leden van de parochiebesturen en de leden van de pastorale teams in het Aartsbisdom Utrecht. In deze brief meldt hij dat de Nederlandse Bisschoppenconferentie onderzoekt welke maatregelen vanaf 1 juni passend en mogelijk zijn voor het kerkelijk leven in de parochies en meer in het bijzonder voor de viering van de liturgie.

Laudato si' week

Paus Franciscus heeft op 3 maart jl. in een videoboodschap katholieke gemeenschappen overal ter wereld uitgenodigd om van 16 tot 24 mei 2020 Laudato si’-week te vieren. Dit vanwege de vijfde verjaardag van de encycliek Laudato si’ - over de zorg voor de schepping als ons gemeenschappelijk huis.

Wandeling en andere ideeën voor Laudato si’ week

In de Laudato si’-week kunnen we helaas niet samenkomen om te vieren, maar we kunnen onze verbondenheid met alles wat bestaat wel op anderen manier ervaren en vormgeven. Maak een Laudato si' wandeling en/of geef je gebed mee aan broeder wind.

Video uit nieuwsbrief aartsbisdom met Marjolein Tiemens

Vijf jaar geleden verscheen de encycliek Laudato si’, waarin paus Franciscus schrijft over de zorg voor de schepping als ons gemeenschappelijk huis. Marjolein Tiemens-Hulscher uit Driebergen was blij met de tekst. In een nieuwe video op katholiekleven.nl leest ze een passage voor die ze vaak gebruikt als het gaat over groen geloven, zoals ook haar bedrijf heet, waarmee ze zich inzet voor duurzaamheid.

Geloven Thuis: miniviering voor 24 mei en Pinksteren

Voorlopig gaan de kerkdiensten niet door i.v.m. het coronavirus. Daarom maakten we een kleine viering, die je thuis als gezin kunt houden. Zo kun je samen stilstaan bij alles wat er gebeurt en hoop vinden in de woorden van God. Jezus zegt dat we altijd kunnen bidden! De miniviering vind je op de website van Geloven Thuis.

De impact van het coronavirus op onze parochie

Ongetwijfeld heeft u kennis genomen van de vele berichten van de overheid en andere organisaties over de maatregelen ter beperking van de verspreiding van het coronavirus. Ook de berichten van de R.K.-bisschoppen en van pastoor Harrold Zemann over het annuleren van alle vieringen en bijeenkomsten zult u hebben vernomen. Het coronavirus is volop in het nieuws en op vele manieren …

Groet van verbondenheid aan de Joodse gemeenschap in Nederland

Bij gelegenheid van 75 jaar bevrijding heeft mgr. drs. H.W. Woorts, referent namens de Bisschoppenconferentie voor Kerk en Jodendom, een groet gestuurd aan de Joodse gemeenschap in Nederland.

Landelijke CHARIS dag op 1 juni

Op initiatief van paus Franciscus hebben katholieke charismatische initiatieven een nieuw internationaal dienstwerk gevormd onder de naam CHARIS. Op 1 juni wordt een open dag verzorgd (vanwege het coronavirus via livestream), onder het thema ‘Mijn Geest blijft in uw midden’ (Haggai 2,5).

Video over mgr. Romero: moderne heilige van de hoop

Oscar Romero (1917-1980) was de sociaal bewogen rooms-katholiek aartsbisschop van San Salvador. Veertig jaar geleden, op 24 maart 1980, werd hij tijdens het vieren van de Eucharistie uit politieke motieven doodgeschoten. Op 14 oktober 2018 verklaarde paus Franciscus hem heilig. Mauricio Meneses, afkomstig uit Colombia en priester in het Aartsbisdom Utrecht, vertelt in een video op katholiekleven.nl over de hoop die mgr. Romero gaf aan mensen in Latijns-Amerika.

Raad van Kerken spreekt zich uit tegen nieuwe kernwapenwedloop

De Raad van Kerken in Nederland maakt zich ernstig zorgen over de nieuwe kernwapenwedloop die op gang gekomen is na het opzeggen van belangrijke wapenbeheersingsovereenkomsten. De Raad spreekt zich in een verklaring uit tegen een nieuwe kernwapenwedloop.
Doorn

In memoriam mevrouw Regina Katrusjenko

veldbloemen-met-tekst-2
Op 20 april jl. is mw. Regina Katrusjenko thuis, in Doorn, overleden. Zij was 86 jaar oud.
Driebergen

Bernadette Schutijser wint de Anna Reynvaan Wetenschapsprijs

Op 12 mei 2020, de Dag van de Verpleging, heeft onze parochiaan Bernadette Schutijser uit Driebergen - Rijsenburg de Anna Reynvaan Wetenschapsprijs 2020 gewonnen. Deze prijs gaat naar het beste wetenschappelijke artikel van een verpleegkundige uit 2019. Haar artikel ging over het toedienen van medicatie via het infuus (high-risk medicatie).
Woudenberg

Verkoop jam voor Vastenactie 2021

De Vastenactie 2020 heeft dankzij u allemaal toch een onwaarschijnlijk mooi bedrag opgeleverd. We hopen dat we volgend jaar weer een ‘normale’ vastenactie kunnen houden met alle activiteiten die we gewend zijn. En wat nog mooier is: we kunnen nu al een start maken met de Vastenactie 2021!
Zeist

In memoriam Vincent van der Burg

Op 29 april overleed na een kort ziekbed onze oud vicevoorzitter van het parochiebestuur Vincent van der Burg. Onze pastoor heeft een mooi In Memoriam geschreven, maar omdat Vincent erg betrokken was bij de Zeister geloofsgemeenschap willen wij hier graag nog extra aandacht aan besteden.
Logo-sint-maarten
R.K. Parochie Sint Maarten
Rozenstraat 20, 3702 VP Zeist
www.parochie-sintmaarten.nl

U ontvangt deze digitale nieuwsbrief, als aanvulling op parochieblad de Mantel. De Mantel verschijnt 6 keer per jaar, de nieuwsbrief verschijnt eens per 2 weken met actueel parochienieuws en met aankomende activiteiten.