Van Hemelvaartsdag (9 mei) tot en met 2e Pinksterdag (20 mei) wordt in 11 kerken op de Heuvelrug en in Woudenberg voor de 10e keer het kunstproject Feest van de Geest georganiseerd. In dit kunstproject gaat het erom mensen kennis te laten maken met de verbinding tussen kunstwerken, architectuur kerkgebouw en het feest van Pinksteren. Achttien kunstenaars zullen uiteenlopende kunstwerken tonen in verschillende kerken in Amerongen, Driebergen, Doorn (o.a. St. Martinuskerk met kunstenaar Sandra Laurenssen), Leersum, Maarn, Maarsbergen (o.a. Dorpskerk, met een kunstwerk van parochiaan Maryse Imbault) en Woudenberg. Het thema van dit jaar is ‘Troost’.

Één van de vele definities van troost is: ‘Troost is het bemoedigen van iemand die lichamelijk of geestelijk lijdt en het verzachten van diens pijn. Troost kan geboden worden met woorden, maar ook door lichamelijk contact. De kern van troosten is dat de getrooste zich niet alleen en/of verlaten voelt.’

Diep verborgen in het woord troost zit het woord ‘trouw’. Je troost iemand door hem of haar niet in de steek te laten. Je blijft trouw, je loopt niet weg. Troosten is trouw zijn, is zeggen: wij samen komen er doorheen. Maar troost heeft ook iets van tederheid in zich. Troost ligt dan in de toon van je stem, in ieder woord, in iedere handeling, in je zitten en je opstaan, in het uitstrekken van je hand.

Ook in de bijbel is ‘troost’ een sleutelwoord. Het komt veelvuldig voor bij de profeet Jesaja en de evangelist Johannes. Bij Johannes worden ‘troosten’ en ‘troost’ bovenal verbonden met het komen van de Heilige Geest (HG) met Pinksteren. De HG is de Trooster bij uitstek. De HG is de Paracleet, zegt de evangelist en dat betekent letterlijk: degene die erbij geroepen wordt, die erbij komt staan. Zij draagt mee en ondersteunt ons. Soms is de HG krachtig als een stormwind, maar ze is ook teder als een verkoelend briesje. De HG, dat is het innigste en allerdiepste van God. Die Geest staat borg voor je en geeft je een gevoel van geborgenheid.

In onze hedendaagse maatschappij is troost ook ‘hot’. Mensen zijn op veel verschillende manieren op zoek naar troost. De Belgische psychiater Dirk de Wachter schreef een boek over troost. Hij vindt dat er veel pseudo en valse troost is: vluchten om niet te voelen, weglopen van je problemen en vruchteloze pogingen om je verdriet weg te gooien. Dat is geen troost, dat is escapisme. In De Wachter’s optiek vinden we troost in de aanwezigheid van de ander. In veel gevallen is dat de medemens, maar het kan ook God, het goddelijke, de natuur of kunst zijn. En dat is een mooie brug naar Feest van de Geest. In kunst kunnen we de (A)ander ontdekken en ons ermee verbinden. Een troostrijke gedachte…..

Deze verschillende facetten van ‘troost’ hebben de kunstenaars verbeeld en tot leven gebracht in hun kunstwerken. In hun werk verbinden ze het thema met de mogelijkheden van het gebouw waar ze exposeren. We hopen dat de verschillende kunstwerken de bezoekers weten te boeien, te grijpen, te inspireren en te troosten.

We hopen dat veel bezoekers door adoratie in beslag worden genomen als ze tijdens de openstellingsdagen de kunstwerken zullen aanschouwen. Bovenal hopen we dat de kunstwerken de bezoekers tot nadenken en inspiratie zullen stemmen. Dat ze iets zullen proeven van het Feest van de Geest dat Pinksteren wil zijn……

De openingsavond van Feest van de Geest is op woensdag 8 mei in de Johanneskerk, Lomboklaan 9 in Leersum. Aanvang 20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur. Er is een leuk en inspirerend programma vastgesteld.

Openingstijden
De deelnemende kerken zijn geopend op donderdag 9 mei, zaterdag 11, zondag 12, zaterdag 18, zondag 19 en maandag 20 mei. De openingstijden van de kerken voor de bezichtiging van de kunst zijn van 13.00 tot 17.00 uur met uitzondering van de tijden, waarin kerkdiensten plaats vinden. Neem ook eens een kijkje op de site: https://feestvandegeest.nl/heu/

Foto: Maryse Imbault, uitsnede

2024 Flyer Feest van de Geest