Wanneer een gesprek je hart kan luchten…

In het leven loopt het niet altijd zoals we het zelf graag zouden willen. Soms zitten dingen ons tegen. Soms zitten we ook onszelf en of elkaar in de weg. Die momenten dat we zelf tekort schieten kunnen we voorleggen aan Jezus Christus. Hij nodigt ons uit om onze schuld aan Hem voor te leggen. Dan kan Hij ons in zijn liefde vergeven. Het is geen moment van straf, maar een ontmoeting met de genezende liefde van Jezus. De ervaring van het sacrament kan een grote opluchting zijn en nodigt uit om verder te leven in dankbaarheid en vreugde.

Wat gebeurt er tijdens een biechtgesprek?

Een biechtgesprek kan zoals u wilt plaatsvinden in een traditionele „biechtstoel” in de kerk. Maar veel biechtgesprekken vinden gewoon plaats in een ruimte binnen het parochiecentrum of bij u thuis. Tijdens dit biechtgesprek zal de priester u helpen om op een goede manier te biechten. Er is ruimte voor een gesprek waarin u kunt vertellen wat er leeft in uw hart. Het is in feite een gesprek tussen u en God, de priester is hoogstens een middelaar. Vergeving en een nieuw begin staan centraal, immers onze God is een God van vergeving!

Waar en hoe?

Onze parochie kent voorafgaande aan hoogfeesten, zoals Kerstmis en Pasen, zogenaamde boetevieringen, waarin ons de kans wordt gegeven ons geweten te wegen. Na deze vieringen is er in de regel ook altijd de mogelijkheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen, of een vervolgafspraak te maken.

Voor een biechtgesprek kunt u ook een afspraak maken met het secretariaat van de parochie, secretariaat@stlucas.nu of 033-4941261. Het secretariaat zal voor u de betreffende priester benaderen.