Ds. Evelyn Noltus ging op 28 januari met vervroegd emeritaat. Zij werkte sinds juni 2015 als predikant in de Johanneskerk in Leersum, met een 50% aanstelling. Zij deed dat met hart en ziel. Zelf heb ik haar nooit ontmoet, maar op haar LinkedIn pagina las ik twee berichten van haar, één van november, één na het weekend van afscheid.

De reden van haar emeritaat? Evelyn op LinkedIn: ‘Vervroegd emeritaat door ziekte van Lyme’. In haar bericht in november vertelt ze eerlijk en open hoe gaandeweg duidelijk werd hoeveel schade er aangericht was in haar lichaam. Zij somt tien zware lichamelijke aandoeningen op van autonome dysregulatie tot verstoord slaapritme en hoofdpijnaanvallen. ‘De laatste wetenschappelijke inzichten zijn tientallen jaren genegeerd door desinteresse en ongeloof in chronische Lyme’. Het is te vergelijken met long covid. Daar bleek begin januari uit intensief onderzoek dat het een fysieke aandoening is en niet, zoals patiënten vaak te horen kregen, dat het tussen de oren zit. Postinfectieuze syndromen omvatten echter zoveel meer ziekten dan alleen long covid.

Evelyn schrijft: ‘Nu valt een grote leegte. Als predikant leef ik (op) van contact met mensen, van woorden, van creativiteit, verdieping. Dat alles kan niet meer. Mijn leven is hardhandig stil gezet. Nu zit ik op de bank en houd mijn ogen gericht op het kleine Hernhutter adventssterretje voor het raam.’

En dan nu het afscheid dat haar overkwam. Een weekend lang werd ze overrompeld door ‘liefde, warmte, meeleven, lovende en dankbare woorden die de balans terugbrachten’. Ans Middelplaats zat namens de Andries in de kerk: ‘Persoonlijk werd ik afgelopen zondag zeer geraakt door de Avondmaalsviering waarbij de bomvolle kerk in een grote kring brood en wijn met elkaar deelden. Ik werd er emotioneel van maar ook heel dankbaar dat dit nu kón.’

De laatste woorden zijn voor ds. Evelyn: ‘Het adventssterretje heeft door de jaren heen al heel wat donkere periodes met mij uitgehouden. Het zegt me, dat er licht is – hoe klein ook, of ik dat nu al voel of niet; ‘licht dat terug komt, hoop die niet sterven wil, vrede die bij ons blijft.”.

Ik wens je veel sterkte met het opbouwen van een nieuw leven, Evelyn,

Coen van Loon, diaken

Lees hier het artikeltje op de site van de Johanneskerk over het afscheid van dominee Noltus

Foto: Wim Keetbaas