Op zondagavond 5 november wordt tijdens de avonddienst in de Grote Kerk te Driebergen de Missa Brevis Sancti Johannis de Deo van Joseph Haydn (1732-1809) gezongen. Enkele koorleden vanuit onze parochie zingen mee.

De componist Joseph Haydn is vooral bekend vanwege de vele symfonieën, strijkkwartetten en pianomuziek die hij schreef, daarnaast heeft hij ook een grote hoeveelheid kerkelijke muziek op zijn naam staan. De korte mis die wordt uitgevoerd, is geschreven voor koor, solo sopraan, strijkers en orgel. Haydn heeft de lengte van de standaardmis aanzienlijk bekort door de vaste teksten van het Gloria en het Credo door verschillende stemmen tegelijkertijd te laten zingen. Als Goria zingen wij echter de uitgebreide versie van zijn broer Michael Haydn. In het Benedictus treedt het orgel, naast de sopraan, solistisch op. Dit verklaart de bijnaam van de mis ‘Kleine Orgel-solomis’. Opvallend is het uiterst verstilde slot van de mis.

De mis wordt uitgevoerd door het Cantatekoor en -orkest Driebergen o.l.v. Margo van Biezen, met Ingrid Nugteren als solist en Jan Raas op het orgel. Voorganger in de dienst is ds. Gerrit van Dijk. De toegang is gratis, er is een collecte na afloop.

U bent van harte welkom.

Datum: zondag 5 november

Plaats: Grote Kerk, Hoofdstraat 115 Driebergen-Rijsenburg