Van 1708 tot 1717 was Bach verbonden aan het hof van Weimar. Het waren jaren waarin hij muzikaal tot volle wasdom kwam wat onder meer resulteerde in een groot aantal orgelcomposities. Ook zijn er een twintigtal cantates bewaard gebleven die stuk voor stuk uitmunten in religieuze diepgang, intimitiet en kwaliteit. Veel cantates hebben de dood (en het uitzien naar het paradijs) als onderwerp. In de lezing maakt u kennis met een jongvolwassen Bach die open staat voor invloeden uit Frankrijk en Italië. Wim Faas neemt ons mee naar het turbulente hofleven van Weimar en we verdiepen ons in de cantate Komm du süsse Todesstunde (BWV 161). Een cantate die past rond Allerzielen en het eind van het kerkelijk jaar.

Inleider: Wim Faas, hij is werkzaam in de ggz, en liefhebber van muziek van Johann Sebastian Bach.

Datum: maandag 6 november

Tijd: 20.00 – 21.45 uur