“Zegen ons met medemensen die weten wat vrede is: een plek onder de zon voor iedereen. Vrijheid die ruimte maakt voor de ander. Help ons om zulke mensen te zijn”. (Gebed vanuit het Coventryberaad = wereldwijd netwerk van kerken en kapellen waar wordt gebeden voor vrede en verzoening)

* Een dilemma. Wat te doen?
a) aandacht geven aan de wreedheden, de angst, de verwoestingen, de vergeldingen, de radeloosheid tegen Israël en tegen Palestina
b) Of…. aandacht geven aan de Schriftlezingen die andere wegen gaan, wegen van God, wegen van beminnen, van medelijden, wegen van de naaste zij/hij is net jezelf, wegen van ronde tafels zodat je steeds op spreekniveau met elkaar bent.

Bij Wij hoeven daar niets over te zeggen, en zij vertellen zelfschoot mij een column van R. Abels uit Trouw (woensdag 18 okt) te binnen: ”Het zou mooi zijn als Nederland ook eens luisterde naar de aanbevelingen over ‘goed bestuur’. ‘Luisteren.’ Dat is blijkbaar niet onze sterkste kant.

* Iemand komt in de boekhandel, zegt: ”ik wil graag de bijbel kopen, maar sorry, ik ben de naam van de auteur helemaal vergeten. Weet u dat misschien?”

* Loo Buyck: Wetenschap en Religie- een spannend duo. (Pelckmans utgevers). Hij schrijft op blz. 234 van zijn boek: “Vandaag leidt de wetenschap ons weg van de godsdienst en de religie, maar niet van de verwondering en van de inspiratie om de werkelijkheid nog beter te doorgronden”.

* Vrouwen synode
In Leipzig had in deze dagen een internationale vrouwensynode plaats De director van de r.k. Academie zei: “de kerk moet niet vrouwelijker worden- ze is al vrouwelijk. Maar vrouwen moeten een zichtbaarheid krijgen, die bij hen past.”
CiG 40/2023 = Christ in der Gegenwart.

* Geslechtergerechtigkeit: – gelijkheid van geslacht. Overal, internationaal, vraagt men erom. Gelijkheid, Gelijkwaardigheid. Geen discriminatie op grond van geslacht.  Die Berufungen von Frauen nicht wahr zu nehmen ist ein grosses Unrecht und eine Verschwendung von Charismen (Filippa Rath):  Gelijkheid van de geslachten beslissend voor de toekomst van de kerk

* Voor bij de synode: De Geest en de synode. A.Huxley, essay ‘Ethics’, in : Ends and Means, 1937.
Welke criteria helpen de H. Geest te onderscheiden? “Het goede is datgene wat voor eenheid zorgt; Het kwade is datgene wat voor af gescheidenheid zorgt.”

* Huub Oosterhuis zei in Trouw 2008 ”Ik heb gedachten over een leven na de dood. Die zijn zo fantastisch dat ik ze niet prijsgeef. Wat is er mooier dan te denken dat je je geliefden weer zult terugzien? Je hoeft niet uit te leggen dat het onzin is, maar het is wel de mooiste onzin die ik ken”. Is dat eigenlijk wel onzin?

NB . Ik herinner me dat een stervende man zei: ik ga naar mamma.(nl.de echtgenote).

* Met de wisseling van augustus naar september 2023 overleed Leo Mock, redactielid van Christ in der Gegenwart. Hij schreef: “Door Abraham af te zonderen en met hem een verbond aan te gaan, wil God, omdat het met de mensheid als geheel niet was gelukt, zijn bedoelingen kenbaar maken aan Israël, zijn volk. Israël dat als positief voorbeeld dient – als licht voor de volkeren (Jesaja 49.6) wanneer het verbond en de daaruit voortvloeiende samenleving gerealiseerd wordt. “Wanneer Gods bedoelingen gerealiseerd worden, wordt ‘het land van belofte’ tot: Het beloofde land”. Het uiteindelijke doel is alle mensen te bereiken. Want: “Aan de eeuwige behoort het land en wat haar vervult, de wereld en wie daarop zijn gezeten”. (Ps 24,1)

Behalve zijn sterven geeft ook de Palestijnse inval in de Gaza strook ons veel te denken.
Hinee ma tov oema najiem sjevet achiem gam jachad. = Psalm 133: “Zie, hoe goed en hoe aangenaam is het dat broers tezamen zitten”. Laat ons bidden!

* Eind van deze week-de eerste November= Allerheiligen. En 2 november= Allerzielen. De synode  gaat op 30 september van start. In ons gebed vragen we ook Maria om haar bijstand. Zij is geen manager, geen krachtpatser, geen zak met geld  We bidden ”Moeder van altijd durende bijstand”. Ze lost de rampen niet op, maar biedt ons wel bijstand.