In het evangelie van deze zondag roept Jezus op Hem te volgen. Hij brengt een beweging op gang. Iets op gang brengen is ook de oproep van de huidige Sire-campagne ‘Vind je lichtpuntje en durf te hopen’:
Als de wereld duister voelt en alles lijkt uit evenwicht
Weet dan dat juist in donkere tijden
er kleine puntjes zijn van licht
Soms zijn ze groot, nog vaker klein
Je kunt ze zoeken. Maar je kunt er ook één zijn
Dus kijk om je heen,houd je ogen heel goed open
vind je lichtpuntje, en durf te hopen.

(Sire campagne winter 2024)

*Choral Evensong: ”Red Waarvan? Waartoe?”

Zondag 25 februari om 17.00 in de Janskerk, zingen we met het koor (choral) de anglicaanse vesper. Als u tijd hebt…kom naar de Janskerk. Mij verwondert het telkens dat onze kerktradities (orthodox, anglicaans, gregoriaans, ) uit- en soms zelfs tegen- elkaar uitgespeeld zijn. Inderdaad: Red ons, Waartoe? Komt dit horen en meezingen.

*”De kern van het gevaar waarin de katholieke kerk zich dreigt te begeven bestaat echter uit gebrek aan niveau, bestuurskracht en intellectualiteit”. . Is dat zo?  Zeker, we waren over-georganiseerd  en top-down :..wij geloven in  ..de ene katholieke apostolische  …..In een synodaal kerkpatroon zal er meer verscheidenheid zijn. Maar het kan ook een geweldige uitdaging zijn om verscheidenheid en eenheid niet tegen elkaar uit te spelen.

Vogels in lawaaierige steden vergeten hoe ze moeten fluiten, zegt de Oostenrijkse verkeersvereniging. Door toenemend stadslawaai kennen vogels steeds minder noten dan hun collega’s op het platteland. Het zijn blijkbaar synodale vogels. Het blijven vogels.

*“Met de vrede is nog niets verloren
maar met de oorlog kan alles verloren zijn
Maak van kerken geen gesloten clubs
voor tevreden mensen”.
( Paus Franciscus.)

*In Duitsland gaan in drie bisdommen ook vrouwen voor bij de doop: Essen, Rottenburg-Stuttgart, en Osnabrück. Met name in de Beierse bisdommen wil men de doop als het basale sacrament blijven zien dat toegang geeft tot de kerkgemeenschap; daarom wil men een gewijde ambtsdrager om deze eerste stap de kerk in, te begeleiden. Interessante  kwestie.

Aanverwante personen en boeken rond deze problematiek:
“Wege für eine Zukuntsfähige Kirche,-Kirche in Zeiten der Veränderung, Band 18.
ISBN: 978-3-451-39638-0

*Schuld

Het gaat niet goed de laatste tijd-
we raken het vertrouwen kwijt
In liefde en saamhorigheid
We kunnen niet meer dromen
De mensen doen zo prikkelbaar,
Zijn tegenpolen van elkaar
En nuanceren valt hen zwaar.
Hoe is dat toch gekomen?

We geven hém gewoon de schuld
We geven hém gewoon een straf,
Als hij de boeterol vervult
Dan zijn we overal van af.
We geven  háar gewoon de schuld

……..

Zo gaat dit gedicht van Marjolein Kool nog 2 coupletten door, iets te lang voor deze rubriek. Zij sprak bij gelegenheid van The Passion.

Henk Bloem