Catharinadag 2023

Op zondag 19 november hebben wij weer met elkaar Catharinadag gevierd, op de manier zoals we dat al jaren en jaren doen. Dit is de dag waarop alle vrijwilligers van onze gemeenschap even in het zonnetje worden gezet, en eentje in het bijzonder. Als locatieraad willen we jullie allemaal bedanken voor jullie inzet voor onze kerkgemeenschap hier in Woudenberg en daar horen als vanzelfsprekend bij: Scherpenzeel en Renswoude! Met elkaar krijgen we alles wat er geregeld moet worden nog steeds goed voor elkaar en dat is iets om met elkaar heel blij om te zijn.

Een ook al jarenlange traditie binnen onze gemeenschap is dat er oud papier wordt opgehaald. Ben van der Mark is daar zo’n 40 jaar geleden mee begonnen om apparatuur te kunnen kopen voor het jongerenkoor Join Together. Een container bij de kerk en een aanhangwagen achter de auto, jarenlang heeft het zo gefungeerd. Ouders van de koorleden reden en een aantal vaste krachten in dit systeem werden Piet van Weerdenburg en André van der Weerd. Na het stoppen van Join Together heeft Rejoice het ophalen van het oud papier over genomen en nog weer later werd het een algemeen systeem voor onze locatie. Tijden veranderen, nieuwe inzichten ontstaan. Tien jaar geleden werd het ophalen van oud papier iets dat door de gemeente gecoördineerd ging worden. We kregen allemaal een extra kliko bij ons huis. De vrijwilligers van de verschillende verenigingen gingen helpen bij het centraal ophalen met een vuilniswagen. Buiten het zicht van de meesten van ons was hier een ploeg mannen mee bezig. Zoals jullie weten is dit systeem gestopt sinds afgelopen oktober. Heel veel dank voor iedereen die zich heeft ingezet voor het ophalen van het oud papier voor onze kerk! Dank jullie wel.

Na de viering hebben we de Catharinapenning 2023 uitgereikt. Dit jaar was de penning in de categorie ‘achterstallig onderhoud’. Als bestuur hebben we dit jaar iemand gekozen waarvan we dachten dat deze parochiaan de Catharinapenning allang had gekregen. Dat bleek niet het geval….
Waarom wij dachten dat deze parochiaan de penning allang heeft, is omdat het iemand is die al vanaf de begingeschiedenis van onze Catharinakerk actief is geweest op allerlei vlak.
Dat werd in de afgelopen tijd nog weer eens extra duidelijk, omdat deze parochiaan aan het opruimen is geslagen. Er kwam van alles richting onze kerk waaruit haar, ja het gaat om een vrouw, jarenlange actieve betrokkenheid bleek.

De Catharinapenning van dit jaar is gegaan naar José van Zuijlen

Tijdens de afgelopen Vastenactie hebben wij dankbaar gebruik gemaakt van het archief van José om in onze nieuwsbrief te vertellen uit ‘de oude doos’. Samen met Joop en met een groep anderen heeft zij jarenlang de kar getrokken van de Vastenactie. Acties die toen geweldig succesvol waren. Die traditie hebben we volgehouden hier in Woudenberg. Onze Vastenactie is nog altijd een groot succes.

(Gezins)catechesatie was een onderwerp dat haar grote belangstelling had en waarmee ze actief was binnen de toen nog startende Catharinakerk. Ze is lid geweest van de parochievergadering in de jaren 80 van de vorige eeuw en – met een grote sprong in de tijd – in 2014 was ze lid van de denktank om mee te denken over de toekomst van onze locatie. En volgens ons heeft ze nog veel meer taken en rollen vervuld.

Allemaal belangrijke zaken, maar haar inzet voor de – indertijd – jongeren van deze kerk, is misschien wel haar grootste verdienste geweest. In 1983 was ze initiatiefnemer voor het opstarten van het Jongerencontact. Voor de allereerste bijeenkomst heeft zij een kwartet gemaakt van alle werkgroepen en activiteiten die onze kerk rijk was. Dat kwartet hebben we, nagenoeg precies 40 jaar geleden gespeeld, namelijk op 4 november 1983.

Het jongerencontact groeide uit tot een grote groep jongeren die gezellige activiteiten met elkaar ondernamen, met als hoogtepunt het kamperen tijdens Hemelvaart op het terrein van Kontakt der Kontinenten bij Pastor Huiskamp. Maar er waren ook serieuze activiteiten. Samen met de jongeren heeft zij een groot aantal jongerenvieringen gemaakt. Ook Jan van Gool was hier bij betrokken. En uiteraard het jongerenkoor Join Together van Ben van der Mark, dat in die jaren tot grote bloei kwam. Een zo’n jongerenviering was ‘Jij daar en ik hier’ in 1987, met de Afrikaanse priester Clement Mokoka. Het thema was ‘anti-apartheid’.

Een extra argument waarom José de Catharinapenning verdiend, is het effect van haar inzet een echt lange termijn effect is. Jullie als gemeenschap geven namelijk altijd aan hoe blij jullie zijn met ‘ons jongeren’, Angelique, Erwin, Fred, Annemarieke, die zo actief zijn in deze kerk. Dankzij de bodem van het jongerencontact is, dat we ons zo betrokken voelen bij deze gemeenschap en hier actief willen zijn.

José, is altijd actief gebleven in onze gemeenschap. Naast de jongerenvieringen heeft ze ook lange tijd deelgenomen aan de werkgroep ‘Niet Eucharistische Vieringen’. Vanwege haar leeftijd kan ze nu niet meer heel actief zijn, maar de betrokkenheid blijft: recent droeg ze nog iemand aan die kon meedenken over het geluidsprobleem in het zaaltje. Dankzij dat contact gaat er geluidsdemping komen, gemaakt door Roel, zodat het hopelijk snel mogelijk wordt om weer op een prettige manier met elkaar te kunnen praten tijdens de koffie na de kerk.

Na alle felicitaties was er koffie/thee met een lekker gebakje dat langzaam overging in een gezellig samenzijn met een drankje en een hapje.

De locatieraad H. Catharinakerk