Elk jaar wordt in de Katholieke Kerk, o.a. in ons land, de Dag van het Jodendom gehouden. Deze is bedoeld om ons te verdiepen in de Joodse wortels van ons katholiek geloof alsook om Joden te ontmoeten, van hen te leren en elkaar te verrijken (zie voor meer informatie de website van de Katholieke Raad voor het Jodendom: https://katholiekeraadjodendom.nl/.

Thema: Lef
Voor 2024 is gekozen voor het thema Lef. Dit woord komt uit het Jiddisch en is afgeleid van het Hebreeuwse lev wat hart betekent. Wij associëren lef met moed. Het vraagt moed om voor een ander in verdrukking op te komen. Een sprekend voorbeeld daarvan is de aartsbisschop van Utrecht tijdens de Tweede Wereldoorlog, de latere kardinaal dr. Jan de Jong. Hij had het lef om zich publiekelijk te verzetten tegen de Jodendeportaties. Ook in onze tijd wordt lef gevraagd, onder meer om antisemitisme en vreemdelingenhaat tegen te gaan en te werken aan vertrouwen en verbinding, over eigen grenzen heen.

Programma
Voor het Aartsbisdom Utrecht wordt er voor de komende editie een bijzondere bijeenkomst georganiseerd in de historische synagoge van Arnhem (1853). Sprekers zijn: burgemeester Ahmed Marcouch, opperrabbijn Binyomin Jacobs, kardinaal Willem Eijk, aartsbisschop van Utrecht, en de heer David Simon, voorzitter van de Joodse gemeente Arnhem en voorzitter van Yad Vashem Nederland. Professioneel chazan (Joodse cantor) Sacha van Ravenswade van o.a. de Jacob Obrecht Synagoge te Amsterdam zal tussen de inleidingen door Joodse liederen zingen. Ook kunnen de aanwezigen de synagoge bezichtigen.

Voor wie?
Hiervoor worden uitgenodigd de leden van de pastorale teams en geestelijk verzorgers werkzaam met een zending van de aartsbisschop van Utrecht, de catechetisch medewerkers en diaconaal assistenten en állen die in het Aartsbisdom geïnteresseerd zijn in Kerk en Jodendom.

Wanneer en waar?
Datum: woensdag 17 januari 2024
Plaats: synagoge, Pastoorstraat 17 te Arnhem (deze ligt vlakbij de Eusebiuskerk en is lopend goed bereikbaar vanaf Arnhem Centraal)
ijd: 14.00 uur – 17.00 uur

Programma

13.30 Inloop met koffie/thee en koosjere lekkernijen
14.00 Baroech Haba
Welkomsgezang uit Halleel gebed
Geprezen met de Naam van de Eeuwige hij die komt, wij prijzen u uit het huis
van de Eeuwige
14.05 Welkom door de voorzitter NIHS Arnhem David Simon
14.10 Toespraak Burgemeester Ahmed Marcouch
14.20 Oewenucho Omar
Het verlangen om terug te keren naar de wegen van de Thora en de pracht die de
wegen van Thora in zich dragen.
14.25 Toespraak Opperrabbijn Binyomin Jacobs
14.35 Toespraak Kardinaal Wim Eijk
14.50 Mimekomecha
Gezang uit de Kedusha. Hierin wordt het Koningschap van de Eeuwige benoemd,
waarin wij het verlangen uitspreken dat Hij spoedig zal terugkeren in Jeruzalem
en zich bij ons bevindt met de komst van de Moshiach.
14.55 PAUZE, thee/koffie en wat lekkers
15.20 Retsee
Gezang uit de Sjemone Esree (staand gebed), waarin de wens wordt uitgesproken
dat de
Eeuwige spoedig mag terugkeren naar zijn Tempel in Jeruzalem.
15.25 Geschiedenis van de NIHS Arnhem David Simon
15.40 Shir Hama’lot
Psalm 128
15.45 Rondleiding Synagoge David Simon, Leo Vosdingh, Ella Vuulink
16.30 Borrel en koosjere hapjes

Opgave
Voor deelname is opgave vooraf noodzakelijk – dit kan t/m 12 januari a.s. – bij:
mevrouw Manon Seegers, receptionist Aartsbisdom Utrecht
receptie@aartsbisdom.nl
030-2361570 (op werkdagen (behalve woensdag) van 9.15 – 12.30 uur en 13.00 – 16.30 uur)
Er is plaats voor 175 personen. Hopelijk zullen velen gehoor geven aan deze uitnodiging.

Namens de Diocesane Werkgroep Kerk en Jodendom van het Aartsbisdom Utrecht,

+ Mgr. Herman W. Woorts, voorzitter