Op zondag 7 april was er een bijzondere eucharistieviering in Zeist. In deze viering werd het feest van de Goddelijke Barmhartigheid gevierd met meer dan 150 Afrikaanse gasten, die van oorsprong uit Rwanda en Burundi komen en met bussen vanuit Noord Frankrijk en Brussel naar Zeist waren gereisd.
De viering was voor een deel in het Nederlands, het Frans en de taal van Rwanda. Er waren ook twee priesters die samen met pastor Johan Rutgers voorgingen. Aan het begin van de viering kwamen danseressen, samen met de priesters, lector, misdienaar en koster, al zingend de volle kerk binnen. Een was een groot koor met mooie Afrikaanse muziek en veel instrumenten. De aanwezigen waren kleurrijk gekleed.

Na de viering bleef de grote groep Afrikaanse kerkgangers in de kerk, zij  hadden nog een eigen viering die tot in de middag duurde en daarna was het een uitdaging om iedereen te voorzien van koffie en thee. Het meegebrachte eten werd verzorgd door een grote groep vrouwen en iedereen kreeg een doosje met kip, broodjes en lekkers mee voor in de bus naar huis.
Uiteindelijk was het rond 18 uur weer rustig in het parochiecentrum en kerk.
Het was een dag die vroeg begon en door vrijwilligers en een goed draaiboek tot een groot succes is geworden. Dank aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt!

Jacqueline Bouma

Foto’s: Jacqueline Bouma