Afgelopen zondag, de eerste zondag van de Scheppingsperiode, in een mooie gebedsviering in St. Petrus’ banden, m.m.v. koor Mediant en parochiaan Marjolein Tiemens, klonk wel een heel bijzondere preek; Dominee Willem Maarten Dekker uit Waddinxveen was in deze oecumenische viering onze gast en mede-voorganger en sprak ons op indringende en soms humoristische wijze aan op ons geloof en onze levenswijze. Na afloop reikte Carla-Dik Faber hem de prijs uit, een duurzaam kunstwerk van kunstenaar Hannelieke van Beek.

De jury zegt over zijn preek, met als thema ‘Vrijheid en/of gelijkheid’: ”De auteur is kritisch op onze leefstijl en erkent tegelijkertijd dat verandering voor ons ingewikkeld is. We willen houden wat we hebben, maar waar ruimte is voor rust, voor een sabbat, is verandering mogelijk”.
De preek van Willem Maarten Dekker lees je hier: WM Dekker – groene preek 1.

Daarnaast is er ook een aanmoedigingsprijs uitgereikt aan Kyra van der Grijn uit Goudriaan, derdejaars student aan de opleiding Management in de Zorg van de Hogeschool Utrecht. Zij viel de jury op met haar preek waarin ze reflecteert op het klimaatdebat en het rust vinden in de natuur, dicht bij God, maar ook door haar jeugdige leeftijd van 19 jaar. Ook zij ontving een duurzaam kunstwerk van kunstenaar Hannelieke van Beek.

De GroenePreekwedstrijd was uitgeschreven door Groene Kerken en het Nederlands Dagblad. De jury heeft de 139 preken, 63 preken van theologen en 76 preken van niet-theologen, geanonimiseerd beoordeeld op vijf onderdelen: gekozen tekstgedeelte, originaliteit, Bijbeluitleg, vertaling naar vandaag en retorische aspecten.

Meer info: www.groenekerken.nl

Foto’s: Suzanne van der Velde