Om erachter te komen hoe parochies met groene thema’s omgaan, deed Elisabeth Hense van de Radboud Universiteit in 2019 onderzoek bij 115 rooms-katholieke en 7 oudkatholieke parochies. Zij gaven in het onderzoek aan hoe ze duurzaam bezig waren.

9% van de parochies doet minstens de helft van de onderzochte groene activiteiten, zoals biologische producten gebruiken of zonnepanelen plaatsen. Zorgvuldig met papier en plastic omgaan doet bijna de helft van de parochies. CO2-uitstoot compenseren gebeurt nog nauwelijks.

Parochies vinden het moeilijk om contact te leggen met andere organisaties om groene activiteiten te organiseren. Vooral contact met groene instanties zoals natuurbeschermingsorganisaties komt weinig voor.

Meer lezen? Download hier het rapport.

rapport_nr_658_groene_activiteiten_in_parochies