Actie Kerkbalans, de grootste fondsenwervende actie van Nederland, bestaat vijftig jaar. Kerken vragen met deze jaarlijkse actie kerkleden om een financiële bijdrage voor hun plaatselijke parochie of gemeente. De kerk krijgt geen subsidie. Onderhoud van het gebouw, de koffie, maar ook het personeel en missionaire en maatschappelijke projecten kosten geld. Daarom is de Actie Kerkbalans. U doet toch ook mee?

Oproep: Steun actie Kerkbalans weer

Tijden veranderen, situaties verande­ren, de kerk van nu staat voor andere uitdagingen dan vijftig jaar geleden. Maar de Blijde Boodschap is dezelfde gebleven. De kunst is deze te vertalen naar de tijd van nu. Daarom blijven we verkondigen en vieren, blijven we sacramenten bedienen als momenten van bemoediging en ontmoeting met Christus. Maar we proberen ook nieuwe en vernieuwende initiatieven, zoals de gezinszondagen: gezinnen samenbrengen uit alle hoeken van de parochie om samen te vieren, cate­chese te ontvangen en samen te eten.

Tegelijkertijd blijven de lokale gemeen­schappen uitermate belangrijk, hoewel we niet alles meer kunnen aanbieden op alle plekken. Christus present stel­len doe je op de plek waar je woont en leeft. Ik zie vele toegewijde mensen dag in dag uit klaar staan voor de geloofsgemeenschap. Soms in de litur­gie, maar ook buiten de kerk in het zorg hebben voor elkaar, soms ook achter de schermen. Heel veel waar­dering voor jullie allemaal.

Ik wil ook dit jaar, via de actie Kerkba­lans, een beroep doen op uw financiële steun, omdat we het pastorale werk ook in de toekomst willen blijven doen. En ik zal u zeggen: ik geloof oprecht in de kerk van morgen. Misschien anders dan we altijd gewend waren, maar mijn lijfspreuk heeft me altijd geholpen: Als er een deur sluit, zet God een raam open. Ik hoop dat we samen, op welke manier dan ook, nog vele ramen kunnen openen in onze grote paro­chies. Het ga u allen bijzonder goed.

Pastoor Harrold Zemann