Op donderdag 29 februari 2024 hebben de Hervormde Gemeente Leersum (Michaëlkerk), de Gereformeerde Kerk Leersum (Johanneskerk), de RK Geloofsgemeenschap Sint Andries Leersum-Amerongen, de Baptistengemeente De Wijnrank te Leersum, Protestantse wijkgemeente Amerongen (Andrieskerk) en de Stichting Diacones Francine van der Meer, het Kerkelijk Noodfonds Amerongen – Leersum – Overberg opgericht.

Het Kerkelijk Noodfonds  is een initiatief van de gezamenlijke kerken van Amerongen, Leersum en Overberg. Vanuit hun gezamenlijke betrokkenheid er te zijn voor de naaste willen zij dorpsgenoten, die financiële problemen hebben, praktisch bijstaan en helpen.

Het noodfonds heeft geen direct contact met de aanvrager. De aanvraag loopt altijd via het Sociaal Dorpsteam of Schuldhulpmaatje Utrechtse Heuvelrug (UH). Deze organisaties beschik­ken over de nodige deskundigheid om aanvragers goed te begeleiden. Dankzij een korte communicatielijn met het Kerkelijk Noodfonds kan er snel geschakeld worden bij acute financiële problemen of schrijnende noodsituaties. Het noodfonds vertrouwt bij de aanvraag op het deskundig oordeel van deze professionals.

Het noodfonds is er voor inwoners van Amerongen-Leersum-Overberg met acute financiële problemen die zich melden bij het Sociaal Dorpsteam Amerongen-Leersum-Overberg of Schuldhulpmaatje UH. Het gaat daarbij om eenmalige kostenposten waarvoor geen beroep kan worden gedaan op voorzieningen van b.v. de gemeente of sociale dienst. Het noodfonds kan daarvoor een gift verstrekken.

Het noodfonds wordt gevuld met inkomsten (collectegelden en overige bijdragen) vanuit de werkwijze van het noodfonds en wordt na 1 jaar geëvalueerd en zo nodig bijgesteld.

De bemensing van het fonds is voorlopig als volgt:

• Voorzitter: Stichting Diacones Francine van der Meer (Frans Hoogendijk)
  • Vicevoorzitter: RK Geloofsgemeenschap Sint Andries (Carien Rockx)

Beoordelingscommissie:

1. Hervormde wijkgemeente Leersum (Jos Versluis)
  2. Protestantse wijkgemeente Amerongen (Germt Medema)
  3. Gereformeerde kerk Leersum (Jan Keuter)

Tot voor kort hadden wij als Leersumse kerken ons eigen Hulpfonds Leersumse Kerken. Het saldo van dit noodfonds zal worden overgedragen aan het nieuwe noodfonds.

We zijn als diaconieën erg blij dat we door deze samenwerking met elkaar én met het Sociaal Dorpsteam en Schuldhulpmaatje Utrechtse Heuvelrug, dorpsgenoten die financiële proble­men hebben, praktisch kunnen bijstaan en helpen. Tegelijkertijd realiseren we ons dat we hiermee geen structurele hulp of begeleiding bieden. Daarvoor is het van belang dat mensen met financiële zorgen of andere problemen op tijd contact zoeken met Schuldhulpmaatje of het Sociaal Dorpsteam. Door in een vroeg stadium hulp te zoeken kunnen grotere (financiële) problemen voorkomen worden.

Ken je mensen met geldzorgen of andere problemen, attendeer ze dan op de hulp van het Sociaal Dorpsteam of Schuldhulpmaatje Utrechtse Heuvelrug. Is sprake van acute financiële problemen of een schrijnende noodsituatie, dan kan via een van deze organisaties contact gezocht worden met het Kerkelijk Noodfonds.

Kijk voor meer informatie over Sociaal Dorpsteam of Schuldhulpmaatje Utrechtse Heuvelrug op: https://www.samenopdeheuvelrug.nl/contact en https://www.schuldhulputrechtseheuvelrug.nl/

Namens de diaconieën van de Michaëlkerk, Johanneskerk en Sint Andries­geloofsgemeenschap,
Geriëtte Jorritsma, Nico de Jong, Carien Rockx