Een presentatie over Maria in de kunst en iconografie

Maria is bij velen geliefd. De ontelbare afbeeldingen en bedevaartplaatsen die over heel de wereld aan haar gewijd zijn, getuigen daarvan. We komen Maria tegen in kathedralen, parochiekerken en (weg)kapelletjes, in onze huizen en op pleinen, in grote of kleine bedevaartoorden.
De oudste afbeeldingen van Maria dateren uit de derde eeuw; die tonen haar vanwege de geboorte en de aanbidding van Jezus als de Christus. Sindsdien is er een hele ontwikkeling aan voorstellingen van Maria gekomen, tot op de dag van vandaag, van grootste kunstwerken tot kleine devotionalia. Uit alle periodes van de christelijke kunstgeschiedenis zullen in een presentatie voorstellingen van Maria – in schildering (waaronder iconen), mozaïek, hout- of beeldhouwwerk – worden getoond en toegelicht. Die grote rijkdom daaraan zal haar betekenis voor Jezus en voor ons willen belichten.

Inleider: Mgr. drs. Herman W. Woorts, hulpbisschop van Utrecht, docent christelijke kunst en iconografie aan priester- en diakenopleidingen.
Datum en tijd: dinsdag 28 mei, aanvang 10.00 uur
Plaats: ‘t Hoge Licht, Klaproos 2, Driebergen-Rijsenburg