Paus Franciscus nodigt gelovigen uit om als ‘Pelgrims van hoop’ naar Rome te komen in het Jubeljaar 2025. De bisschoppen van Nederland willen gezamenlijk met pelgrims uit de zeven bisdommen op deze uitnodiging ingaan. In de meivakantie (in heel Nederland van 26 april t/m 4 mei 2025) wordt daarvoor een Nationale Bedevaart georganiseerd naar Rome. De organisatie is toevertrouwd aan het Landelijk Platform Bedevaarten, nadere details worden later bekend gemaakt. Het thema voor het Jubeljaar 2025 is ‘Pelgrims van hoop’. Een jubeljaar wordt in de R.-K. Kerk om de 25 jaar gevierd. Het meest recente gewone jubeljaar was in het jaar 2000. Een ‘buitengewoon’ jubeljaar wordt afgekondigd bij gelegenheid van een bijzondere gebeurtenis, zoals in 2015 toen paus Franciscus het Heilig Jaar van de Barmhartigheid uitriep. Paus Franciscus noemt het Jubeljaar “altijd een gebeurtenis van grote spirituele, kerkelijke en sociale betekenis in het leven van de Kerk.”

Bron: Parochiebladenservice