‘Ga en herstel mijn huis’ is het thema van de zesde dag van het noveengebed in de Laudato si’ week.

Dagelijks openingsgebed
Kom, Heilige Geest,
vervul ons hart met uw goedheid en genade,
ontsteek het vuur van Uw liefde in ons.
God van liefde, we bidden U
dat onze liefde voor U mag groeien,
zodat wij recht doen en ons laten raken
door de schreeuw van de armen
en met eerbied en zorg omgaan met uw schepping.
Door Christus, onze Heer.

Uit de evangelielezing van deze dag
Toen ze gegeten hadden vroeg Jezus aan Simon Petrus: “Simon, zoon van Johannes, heb je Mij lief, meer dan de anderen hier?” “Ja, Heer,” zei hij, “U weet dat ik van U houdt.” Daarop zei Jezus: “Zorg dan voor mijn kudde.” (Joh 21, 15)

Tekst ter overweging
“Hij (Franciscus van Assisi) communiceerde met heel de schepping, hij preekte zelfs tot de bloemen nodigde hen uit om God te loven, alsof ze met rede begenadigd waren. Zijn reactie was veel meer dan een intellectuele waardering of een economische berekening, want voor hem was elk wezen een zuster, met hem verbonden door banden van tederheid. Daarom voelde hij zich geroepen om te zorgen voor alles wat bestaat.” – Laudato Si’ 11

Toen Franciscus van Assisi zoekende was naar zijn roeping, hoorde hij in het kleine kerkje van San Damiano de stem van God, die tot hem sprak: ‘Ga en herstel mijn huis, want je ziet dat het op instorten staat.’

We zien vandaag de dag dat de aarde lijdt: de biodiversiteit neemt in zorgwekkend tempo af, het klimaat verandert, rivieren, zeeën en oceanen worden vervuild met plastic. Dit zijn overweldigende zaken. Maar elke positieve stap die we zetten is er één. Elk van ons kan iets doen voor Gods schepping. Elke daad, hoe klein ook, voor onze naasten of voor het behoud van de schepping is een daad van geloof, hoop en liefde. Het zijn daden die ons en anderen vreugde geven.

Gebed
Moge God die de dans van het leven heeft gemaakt,
die zich verheugt in de bloemen van het veld,
die chaos tot orde heeft herschapen,
ons leiden naar een leven en naar een kerk, waarin Gods heerlijkheid
in de schepping wordt weerspiegeld.