Op 1 mei begon de herinrichting van de Johanneskerk (PKN) in Leersum. Wat startte met de lang gekoesterde wens om de kerkbanken te vervangen door stoelen, leidde tot een nieuwe bezinning op de eredienst, en hoe het kerkgebouw daarbij het best kan aansluiten. Daar paste een herinrichting bij die nogal ingrijpend was. Twee maanden lang sloot het kerkgebouw en moesten we als gemeente elders onderdak vinden.

Voor twee zondagen lukte dat in de protestantse Michaëlkerk, voor de andere zondagen in de St. Andrieskerk, beide in Leersum. Wij zijn als gemeente zeer dankbaar dat dat kon en voelen ons in beide kerken gastvrij ontvangen.

Al jaren is er een nauwe samenwerking met de geloofsgemeenschap St. Andries in Leersum. Het programma Ontmoeten en Verdiepen is gezamenlijk, en er worden gesprekken gevoerd op bestuursniveau, om met elkaar mee te leven en te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Een aantal zondagse diensten in de St. Andrieskerk werden een ‘gezamenlijke’ viering, en een aantal diensten hield de protestantse gemeente haar eigen viering in de St. Andrieskerk. Op al die zondagen waren er mooie en inspirerende contacten met elkaar, een open blik naar elkaars liturgie en was er een aanstekelijke blijdschap dat dit ‘kan’, dat je over de verschillen heen kan kijken naar wat verbindt, en elkaar respecteert in ieders eigenheid. Iemand noemde dit: “meer dan een “inhuizing” in onze kerk op puur praktische gronden, maar een volgende inhoudelijke stap op de oecumenische weg. Met respect en waardering voor de rooms-katholieke en de protestantse riten.”

Geloofsgemeenschap St. Andries: dank voor deze mooie beleving, die behalve een praktische oplossing, ook een geloofsbeleving bleek te zijn.

En uiteraard: wees van harte welkom in onze her-ingerichte Johanneskerk! Vooral ook op de Open Dag, zaterdag 26 augustus, tussen 10:30 en 17:00 uur.

Ds. E. Noltus

Foto: Hans Neecke