Hoe kan onze kerk meer verwelkomend en missionair worden? Daarover ging de eerste zitting van de bisschoppensynode in Rome in oktober jl. en daarover zal het later dit jaar ook op de tweede zitting gaan. Maar nu is het woord aan ons. Paus Franciscus heeft de bisschoppen nadrukkelijk gevraagd, nu weer de gewone gelovigen in de parochies met elkaar in gesprek te laten gaan over hun gelovig aanvoelen van bepaalde urgente gespreksthema’s. Het pastoraal team van de St. Lucasparochie en de St. Maartenparochie organiseert hiervoor twee avonden: op donderdag 14 maart in Driebergen-Rijsenburg en op vrijdag 22 maart in Leusden.

Bijeenkomst donderdag 14 maart Driebergen-Rijsenburg
Waar:                  Parochiecentrum – Petrus & Pauluszaal, Rijsenburgselaan 4
Hoe laat:             20.00 uur tot ± 22.00 uur
O.l.v.:                   Diaken Marcel Sarot

Bijeenkomst vrijdag 22 maart Leusden
Waar:                  Parochiecentrum ‘De Kom’, Hamersveldseweg 51
Hoe laat:             20.00 uur tot ± 22.00 uur
O.l.v.:                   Pastor Johan Rutgers

Wat gaan we doen?
Na een plenaire opening van de avond met verwelkoming en het samen bidden van het synodegebed, zullen we per gespreksgroep één van de vier thema’s bespreken:
Thema 1: Verdieping van ons gedoopt-zijn als basis voor ons Kerk-zijn
Thema 2: Vorming in een missionaire Kerk
Thema 3: Deelname aan een verwelkomende Kerk
Thema 4: Vrouwen in het leven en de zending van de Kerk

Opzet van het synodale gesprek
Iedere gespreksgroep wijst zelf aan het begin van het gesprek een gespreksleider en een notulist aan om vervolgens biddend en luisterend het thema te bespreken. De eerste ronde bestaat uit het in stilte nadenken/bidden over het thema (± 7 minuten); vervolgens kan iedereen die wil -kort- delen wat het thema bij hen oproept. Hierna volgt de tweede ronde van stilte en gebed (± 5 minuten), gevolgd door de mogelijkheid te reageren op hetgeen door éénieder gezegd is in de vorige ronde of wat je heeft geraakt. In de derde ronde deelt ieder welke inzichten het gesprek heeft opgeleverd. Wat neem je mee naar huis? Waarover wil je verder praten en bidden met anderen? Deze gesprekken zijn niet bedoeld als discussiegroepen; het gaat om vrije en open uitwisseling in een sfeer van gebed en om luisteren naar elkaar.

Opgave
Iedereen is welkom, maar met het oog op de catering is het fijn als je je uiterlijk een dag van tevoren opgeeft bij secretariaat@stlucas.nu (bijeenkomst in Leusden) en r.van.den.hoeven@parochie-sintmaarten.nl (bijeenkomst Driebergen-Rijsenburg) o.v.v.: “Gespreksavond Synodale Kerk”.